vrijdag 10 juli 2015

ik hoor stemmen

Misschien heb je als alleengaande er meer last van, maar ik hoor ze zeker, de stemmen in mijn hoofd. Hele conversaties. En het gaat maar door, en ik ben niet gek (geloof ik).
Lees ik ergens een datum of een leeftijd, vraagt het rekenstemmetje; "Hoeveel jaar is dat geleden? Hoe oud was je toen zelf? Hoe lang leefde die persoon? Hoe veel jonger of ouder dan ik was hij/zij?
Enfin je snapt het wel, rekenradertjes op volle kracht aan het ratelen.
Met andere dingen, bv een plantennaam; Eerst visueel plaatje in hoofd opzoeken. Wanneer en waar zag ik deze voor het eerst, wat kun je er ook al weer mee doen, is het giftig of heeft het een medicinale werking? Wat is de latijnse naam en tot welke familie hoort het?
Muziek; Hoe heet de groep/uitvoerder? Is het een cover? Hoe heten de mensen die het uitvoeren? Uit welke tijd komt het? enzovoort.
Ik kan doodmoe worden van mezelf.
Maar zo haal ik mijn herinneringen op, train mijn geheugen en kennis en heb ik altijd wat te doen...... Maar het is wel een raar fenomeen.

7 opmerkingen:

  1. Nee hoor, je houdt jezelf mentaal fit. Zo lang je maar geen stemmen hoort die altijd schelden of sneren. Dan zou ik even bij de arts langs gaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen. Ik heb dat niet zo, alleen met eten, dan wel: hoe maak je dat, hoe zal het smaken, wat zou ik er aan veranderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig. Mijn "tic"is een associatiestroom. Iemand zegt iets en alles wat ik daarvan weet komt boven "Oh,daar gaat de encyclopedie weer" zucht mijn man dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals jij het zegt; associaties leggen om je geheugen te trainen, klinkt heel wat positiever dan praten in jezelf.
    Ik zit soms hele conversaties te houden in mijn hoofd en dan zeg ik eindelijk wat ik de eerste keer had willen zeggen, in mijn hoofd kom ik heel goed uit mijn woorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je houdt je hoofd gewoon fit zo... niks mis mee hoor. Tenminste, ik denk het niet.
    Ik ben ook altijd met mezelf aan het converseren, op de fiets, onder de douche, als ik het huishouden doe... nou en? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee hoor. Dat is normaal. Als je een moeilijk woord hoort, hoe spel je dat, wat is de definitie, synoniem? Als je een bekende naam hoort alles wat je weet over die persoon opzoeken in het archief.
    Dieren, voedsel muziek, plaatjes. Een foto van de provence.. Wat weet ik ervan, taal, bevolking, flora en fauna, voedsel, grote steden, grondsoort, grote wegen, bezienswaardigheden, export/ handel, bekende personen uit de regio.
    Zodra mijn hoofd hiermee ophoudt meld ik me bij een arts. Dat zou een ernstig, verminderde hersenactiviteit betekenen.
    Moe word ik er wel van. Maar zonder zou ik niet gelukkig zijn.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O ja, hier ook hele debatten. Zelfs meer dan in de tweede kamer! En in mijn quiltgroepje zeggen ze ook dat ik net een wandelende encyclopedie ben. Maar ik kan er niets aan doen. Ik heb gewoon altijd veel onthouden, zeker als iets me interesseert. Maar die debatten, daar word ik soms zo moe van....

    BeantwoordenVerwijderen