zaterdag 6 juni 2015

Overleefd

Hoewel ik  er slecht tegen kan  en een gloeiende hekel heb aan echte hitte, leg ik me wel bij de feiten neer. We kunnen er niet omheen, dan maar er door heen, of zoiets.
 Je kwaad maken of sjaggereinig  worden of andere vormen van verzet tegen wat is, kost alleen maar energie en lost niks op. Ik bereid me voor, doe van te voren boodschappen, evt koken of zo, bedenk ook een hitteproef menu (lekker licht soepje, een maaltijdsalade werken meestal prima), sta vroeg op en doe de dingen die echt moeten voor tienen en dan mag ik de hele dag in de schaduw, of binnenshuis (vaak koeler dan in de schaduw en er kunnen 1 of twee fans bijgezet worden) luieren, ijsje, koud water of zelfgemaakte ijsthee of infused water. Als het heel erg is, af en toe even met de voeten in fris water. Het bed heeft een koel leeg overtrek erop, de gordijnen dicht de ramen open tegen elkaar in en eventueel ook hier een fan aan. Dat zijn strategieen   die ik in de loop der tijden ontdekt en beproefd heb en dan kom ik er echt wel. Stapel lektuur, af en toe een tukkie en soms een uitwaairitje langs de dijk waar altijd een koeltje is te voelen.
Ik overleef het weer al meer dan 66 jaar, dus een mens kan heel wat hebben.
Natuurlijk geniet ik extra als het weer wat afkoelt. Tegen een zonnetje en een graadje of twintig is prima.

4 opmerkingen:

  1. Het was maar één dag......
    Vandaag kun je je gewone programma weer afdraaien : -))
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede strategie. Vandaag is het inderdaad weer aangenamer en een stuk minder broeierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik pas mijn leef ritme ook aan de hitte aan. Gelukkig leven we in een land waar zulke snikhete dagen niet zoveel voorkomen. De komende week zou het aangenaam zomerweer worden zonder tropische temperaturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die ene dag... natuurlijk ga je dan niet zeuren!
    Lekker muziekie heb je erbij uitgezocht :-)

    BeantwoordenVerwijderen