maandag 29 juni 2015

Merelgeluk

In de tuin staan twee krentenboompjes en ik vind de vruchtjes ook lekker, dus elk jaar kijk ik ze rijp.
Dit jaar begint het een beetje te komen, maar toen ik van de week lekker zat te lezen in de tuin, hoorde ik veel zachte vogelgeluidjes en een hoop gescharrel dichtbij; vader en moeder merel met 1 jong hadden de krenten ontdekt. Heb gefascineerd zitten kijken; om de beurt haalden moeder of vader een krent voor het bedelende jong om die op de dakrand van de bijkeuken te voeren. Daarna werd het kind met lokkende geluiden naar het struikje zelf geleid, daar nogmaals gevoerd en toen gelokt naar een goede pluktak en bijna met het snaveltje voor de krentjes gezet, en ja hoor, de les sloeg aan en binnen no-time was de jonge merel aan het snoepen, waarbij pa en ma vertederd toekeken.
Dit jaar laat ik de struiken grotendeels ongemoeid, ik wil geen verstoorder van een belangrijk educatie project zijn, nietwaar. Trouwens, de katten ook niet, heel geïnteresseerd maar niet in vangmodus.

2 opmerkingen:

  1. Leuk he? Wij hadden dat ooit met een spreeuwenjong. Hoe leer je als mens zo'n beestje elf pikken.?

    BeantwoordenVerwijderen