zaterdag 20 juni 2015

Lijst Don'ts groeit

Er zijn steeds meer zaken die ik (vrijwillig) afgezworen heb. Bij zaken waar intolerantie cq allergie meespeelt is deze keuze snel gemaakt, want dagenlang op de wc kramperen of een lijf vol jeuk en andere onaangenaamheden is een goede stok achter de deur. Zo zijn Gluten en koeienzuivel (ijsjes) uit mijn dieet verdwenen en dat spijt me niet. Alcohol en tabak heb ik tot mijn vreugde al jaren (het gaat richting twintig jaar) overwonnen en koffie maakte me zo onrustig en slapeloos (ook caffeinevrije varianten) dat het gewoon niet eens in huis  is.
Snoepen deed ik toch al niet erg, een enkel dropje en wat chocolade( hoe bitterder hoe beter) mogen nog wel en geven veel plezier als verwennerijtje. De gluten heb ik niet echt vervangen maar gewoon geschrapt. Ook andere granen komen nog maar zelden op het menu, bv wat rijst, havermout, of rijstnoedels, maar hoe minder ik die op het menu heb, des te beter. Aardappelen eet ik af en toe, zoete exemplaren idem. Vlees met mate en alleen biologisch van oorsprong, want wil geen plofkip of kettingzeug op het bord. Vis, matig, af en toe kleine beetjes. dus mijn dieet bestaat voor 75 % uit groenten en fruit, wat  dierlijk eiwit enof peulvruchten en wat geiten of schapenzuivel. En o wat eet ik lekker, ik heb niet het gevoel dat ik mezelf veel ontzeg, ik eet volop en smakelijk en tevredenstellend, alleen de keuze is anders dan van de meeste mensen.
Er is prima bio fruitijs, kokosijsjes enzovoort, water, met een smaakje uit eigen tuin of voorraadkast, of zuivere thee of tisanes, verrukkellijk.
Maar ik probeert geen brood, taart, cake, koek en dergelijke te vervangen door glutenvrije dingen. De enkele pannekoek die ik bak is van een mengsel van boekweit en kikkererwtenmeel en dat is dan een traktatie.
Afvallen doe ik er niet meer op, maar ik voel me in verhouding veeeeel beter dan voor deze maatregelen. 
 En ik smul evengoed.

2 opmerkingen: