donderdag 25 juni 2015

Libido

Waarschuwing; seksueel onderwerp en inhoud!

Mijn ouders hebben mij vrij opgevoed, wat niet wil zeggen dat alles mocht wat ik wilde, maar er waren gesprekken en uitleg over hoe dingen in elkaar zaten en die gaven mij goede handvaten om mijn  keuzes te maken. Zo ook over sex. Al jong stukje bij beetje voorgelicht en toen ik naar dansles ging op mijn veertiende, kreeg ik een pakje condooms kado, voor je weet maar niet. Maakte dat ik me heel volwassen en beslissingsbevoegd voelde. Heb ze trouwens nooit gebruikt (vond ze in een oud tasje op zolder terug, jaren later, ver over de datum), want ik had ook wel begrepen dat je ook zonder tot het gaatje te gaan, veel lol kunt hebben en dat heb ik ook gehad. Pas toen ik 19 was ben ik voor het eerst tot de daad overgegaan, inmiddels voorzien van de pil. In die HIV-vrije tijden kon je niet zoveel rottigheid oplopen, wat niet met medicijnen te bestrijden gehad en ik heb daar nooit ervaring mee opgedaan. Ik was een vrije meid, maar geen slet. Heb genoten van mijn jeugd en mijn lijf, was geëmancipeerd voordat het een modewoord werd en heb veel levenservaring opgedaan.
Toen ik net in de dertig was heb ik een aantal nare ervaringen gehad op seksueel gebied en dat was eigenlijk meteen het einde van de pret. Ik wil er niet verder op ingaan, niet omdat ik er niet over kan praten, maar omdat ik het niet meer wil ophalen en het wel verwerkt is. In elk geval was de lol er behoorlijk van af. Ik kon alleen nog maar acteren in de slaapkamer als er behoorlijk wat drank in zat en daar is het niet voor gemaakt.
Al zo"n 25 jaar heb ik geen partner of avontuurtjes meer, dat heeft ook deels daarmee te maken. Psychotherapie en een goede psych hielpen me wel met verwerken maar de sappen stroomden niet erg meer. Ook met mezelf had ik geen lol.
Pas de laatste 10 jaar kan ik weer pret hebben met mezelf en dat voelt zo goed! Het maakt dat je je lijf en jezelf beter accepteert. Het heeft niks met stiekem gedoe te maken of zuiver seksuele bevrediging te maken, maar met het weer functioneren, weer je eigen lijf kunnen verwennen, weer van jezelf houden.
Ik voel me een stuk completer nu dat weer in orde is. Met een man hoef ik  niet zo nodig (hoewel ik mijn ogen niet in mijn zakken heb zitten, er lopen smakelijke heren rond), mijn leven is goed zoals het is en door allerlei medische perikelen zou het ws niet zo makkelijk zijn om me aan en heer over te geven (dik, wratten, huidproblemen, geen borsten, overgevoelige huid ook daar), toch wat terughoudendheid, maar het maakt niet dat ik me minder prettig voelt zoals het nu is.
Toen ik een poos terug over macrameeën bij kunstzinnige natuurfilms schreef, kwamen er veel reakties, waaronder natuurlijk die van mensen die het hele onderwerp niet bespreekbaar achten en die mij van mijn voetstuk zagen vallen. Nou, dat voetstuk heb ik niet zelf gemaakt, hoor en dat ik gewoon een mens ben heb ik nooit onder stoelen of banken geschoven. Ik wilde me toen niet nader verklaren omdat er meteen een rare sfeer ontstond en ik vind het geen onderwerp om raar over te doen, we gaan allemaal naar de wc, we zijn allemaal door sex ontstaan en doen er zelf (vrijwel altijd)  ook aan, dus waarom niet gewoon benoemen. Je hoeft niet uit te wijden over voorkeuren, standjes en dergelijken, maar velen lezen graag de 50 tinten grijs of gaan naar de film. Beetje hypocriet toch als je een blog erover zo schokkend vindt.
Ik ben blij met mijn hervonden seksualiteit en het is een van die zaken die het leven plezieriger maken.
Als je dit stuk toch tot het einde hebt gelezen. en je er toch aan stoort, dan is dat je eigen risico en gun mij het mijne , zoals ik jou het jouwe gun.

10 opmerkingen:

  1. Geweldig dat je je zelf weer hebt gevonden op het gebied van de sex .Geweldig dat je ook een heilige huisje hebt omgegooid. .Het is een onderwerp wat nog steeds veel taboes kent.Wel denk dat verliefd worden niet met leeftijd of hoe je eruit ziet heeft te maken maar meer met uitstraling en of je er open voor staat. Er zijn ook mannen met een kilootje meer die de moeite waard zijn. Liefs Elisabeth Z

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch dat je hier zo open over blogt. Ik waardeer dat wel. Fijn dat je jouw seksualiteit opnieuw hervonden hebt. En misschien vind je ooit nog weer een partner waarmee je het kan beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik heb tot het eind doorgelezen hoor en het heeft me niet gestoord. Ik vind je openhartigheid en eerlijkheid juist verfrissend. Fijn dat je sexualiteit weer 'van jou' is en dat je er plezier aan beleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals je nu leeft is toch weer een stuk "heelheid"? Fijn voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prima onderwerp voor een blog lijkt me :)
    Ik merk dat in de vriendenkring van mijn 5 kinderen er bij veel jongeren thuis niet over gesproken wordt. Geregeld vraagt een van de zonen mij wat voor een vriend of vriendin omdat die thuis niet terecht kunnen met hun vragen. Hier is het een onderwerp wat gewoon besproken wordt, tijdens het eten of afwassen. Als er dus iemand blijft eten, levert dat wel eens komische situaties op. Onze kinderen zijn zich van geen kwaad bewust, maar de gast voelt zich wel eens wat ongemakkelijk.
    Voor de 4 zonen heb ik vanaf dat de oudste 16 was in de badkamerla een grootverpakking condooms liggen. Iedereen, ook vrienden van de zonen, weten dat. Eenmaal per maand vul ik zo nodig het doosje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben heel blij voor je. Doodzonde van die twintig jaar die door de nare ervaringen verpest zijn. Met het onderwerp heb ik geen enkel probleem. Mijn ouders waren zeer modern voor die tijd en wij hebben ons viertal ook heel open opgevoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het echt goed van je om zo open en eerlijk te schrijven en niks mis mee wat mij betreft want tenslotte zijn we allemaal mensjes met gevoelens .Mijn voorlichting bestond uit een standaard opmerking van mijn Pa ,begin er niet aan want als je eraan begint kun je het niet laten, huh?? Mijn Dochter was met 15 al aan de pil en wij zijn zeker ook altijd heel open en eerlijk geweest ! Jammer dat je zulke nare ervaringen hebt gehad en dat zoveel remmingen gegeven heeft !
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk vooruitstrevende ouders heb jij gehad. Daar pluk je nu nog de vruchten van. In het behoudende katholieke milieu van mijn jeugd, heb ik veel zelf uit moeten zoeken. Maar ach, ik heb mijn weg makkelijk gevonden, hoor.
    Dat je nare ervaringen hebt gehad, lijkt me echt traumatisch. Het past weer helemaal bij je dat je uiteindelijk weer plezier kreeg in en met je lijf. De waarschuwende kop boven je blog vind ik geniaal en geestig tegelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prima stukje. En mensen die moeite hebben met dit onderwerp die klikken het toch gewoon weg ?!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat jammer dat je zoveel jaar kwijt bent geraakt... Dat anderen je dit hebben aangedaan is het ergste.
    Maar heerlijk dat je weer terug bent bij jezelf en weer blij kunt zijn met je hervonden genot! Ik heb ook geen problemen met het onderwerp hoor. Ben ook blij weer te leven na zeker 6 jaar 'geen huwelijk' te hebben gehad!
    Lang leve de liefde, of dat nou met jezelf is of met iemand anders... Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen