zaterdag 27 juni 2015

Kattentoevloed

Hier in de buurt stikt het van de " nieuwe" katten. Er zijn buren bijgekomen, anderen besloten opeens dat een kat toch wel gezellig is in huis. Enfin, leuk, maar er is nu een territoriumstrijd aan het ontbranden, die ik al jaren niet meemaakte.
Een paar dagen terug hoorde ik een kabaal of er een lading bakstenen op het platte dak werd gestort. De mijne waren binnen, dus ik op inspektie, vanuit de tuin niks te zien, maar toen ik later het betreffende dakje bij mijn slaapkamer in ogenschouw nam, was er duidelijk een hevig gevecht geweest, want niet alleen lagen er allemaal brokjes cement (van de daknok?)maar ook grote plukken grijs-wit angorahaar, alsof er een konijn geplukt was. Dat kon niet anders dan van de kat van andere buren, de noorse Pieter,  zijn die kennelijk de onderliggende partij was geweest. Maar geen kat te zien meer.
Gisteren kwam de baas van Pieter, die had gemerkt dat zijn kat mank liep en nu kwijt was, om hier in tuin en garage te roepen.
Geen resultaat, maar gelukkig is de gewonde inmiddels boven water en wordt thuis goed in de gaten gehouden in verband met mogelijk bijtabcessen, zoals mijn Teigetje pas ook opliep.
In huis de liefsten, maar buiten toch de wilde katten zoals de BBC-docu ook toont.


16 opmerkingen:

  1. Hier ook een vreselijke overlast van katten. Ik zou zo graag een echt goede manier om katten te weren weten.
    Heb er echt een hekel aan als katten van een ander in mijn tuinstoelen gaan liggen en zelfs binnen durven komen.
    Niet dat ik een hekel aal die beestjes heb, maar super allergisch.
    Wat mij betreft worden katten écht huisdieren (binnen dus ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb makkelijk praten. Ik heb mijn poezebeest altijd binnen. Ik woon op een flat en mevrouw kan hier niet weg. Af en toe wandelt ze wat over de galerij, maar dat gebeurd alleen als wij daar ook zitten en er zijn een overzichtelijk aantal buren en we kennen elkaar en elkaars katten allemaal. Verder op het balkon, maar die is afgezet en daar kan/wil ze niet af. Vroeger zorgden mijn poezen wel voor overlast, toen ik nog een tuin had. Ik vond het altijd moeilijk, want binnen houden kan niet (dan kan er nooit een raam open), maar buiten hadden buren last van mijn huisdier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja herkenbaar! Ik zorg zelf met mijn 4 katten natuurlijk ook voor flinke overlast, aan de andere kant komen de opgenomen zwervers nauwelijks nog de tuin uit en aan vechten doen ze niet,
    Onlangs kwamen er buren 2 huizen verderop nieuw te wonen met 3 katten, dat zorgde wel even voor wat gedoe maar inmiddels loopt alles weer goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh Martine, waarom zorg je er niet voor dat al je katten in de tuin blijven. Dan bezorgen die beestjes ook geen overlast aan de buurt. Je bent je ervan bewust dat je 4 katten overlast veroorzaken en toch laat je dat gebeuren. Ik zet mijn hond toch ook niet in jouw tuin?
    Als je zo dol op katten bent, houd ze dan lekker thuis.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En heel goed idee Tess, laat je hond binnen! Dan heb ik er op straat geen last van.

      Verwijderen
    2. Heb geen hond. Het was een voorbeeld :)
      Maar ook een kat hoort geen overlast te geven. Daar kan kat niks aan doen, baas wel.
      Waarom denken katteneigenaars altijd dat iedereen hun beesten leuk, lief, aardig, schattig en snoezig vinden.

      Verwijderen
    3. Ach ja zo is er altijd wat, ik heb behoorlijk last van de sigarettenrook van mijn buren, van het gegil van mijn buurman, van de buurvrouw die altijd buiten telefoneert, van de kleinkinderen van de buurvrouw daarnaast en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat heft de kattenoverlast die wij dan veroorzaken wel weer op denk ik dan maar. Ik begrijp dat het natuurlijk wel heel vervelend is als je allergisch bent. Voor wat betreft de katten hebben wij de bof dat het hele rijtje buren behalve 1 hier katten heeft. De overlast bestaat er dan vooral uit dat mijn katten bij de buren de bakken leeg eten en hun katten de bakken hier leeg eten en soms een plekje uitzoeken om te slapen.
      1 buurvrouw in ons huizenrijtje heeft geen katten en ook echt een hekel aan katten en ik zie daar ook nooit een kat, alle beesten mijden die tuin als de pest, en dat zo zijn redenen hebben...

      Het is toch leven en laten leven wat mij betreft.

      Verwijderen
  5. We hebben 3 katten en een hond. Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat huisdieren overlast veroorzaken. Zelf hebben we het meeste last van de hond van de achterburen en van 2 huizen verderop. Met mooi weer zijn ze in de tuin en blaffen werkelijk de hele dag! Ik neem aan dat mijn katten ook wel eens bij een van de buren in de tuin zitten. Leven en ,agen leven, denk ik dan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist leven en laten leven. Hier ook wel eens huilende kinderen, blaffende honden, tiener muziek en feestjes. Hoort er allemaal bij.
      Helaas ook veel katten en dat vind ik echt anders als je daar zwaar allergisch voor bent.
      En daarmee bedoel ik dan echt allergische reacties. Heeft er eentje in de tuinstoel gelegen, zitten ogen en neus meteen dicht. En uitslag op de huid.
      Tja, dat is niet echt 'laten leven'. Dat is overlast.
      Maakt niet uit, we zorgen dat katten hier niet meer komen. Logisch hoot, dat wij kosten en moeite hebben om overlast van dieren van een ander te vermijden.

      Verwijderen
    2. Je hoeft maar te googelen hoe houd ik katten uit mijn tuin en dan is het bingo er is wel degelijk overlast .
      In onze tuin lopen er twee en het is echt niet leuk om nieuwe plantjes opgegraven te zien buiten de enorme stank om.

      Dus ik heb met je te doen want om kattenoverlast met huilende kinderen of sigarettenrook te vergelijken gaat in jouw geval helemaal niet op omdat je allergisch bent .

      Wel heb ik wat tips gevonden ,koffiedik tussen planten strooien,lavendel of een citroengeranium planten en cacaodoppen strooien,hoop dat het helpt.

      Verwijderen
    3. Dank je Sterre, maar helaas allemaal al geprobeerd en werkt niet.
      En we zijn niet zo dat we de katten echt wat aan willen doen.
      Ik vind zelf ook dat er verschil in overlast zit. Helaas zit er ook verschil in begrip, als ik hier andere reacties lees.
      (Geldt niet voor jouw reactie natuurlijk :))

      Verwijderen
    4. Das apart. Reactie van 21.52 is van mij, Tess dus.
      Nieuwe poging....

      Verwijderen
  6. ik vond katten ooit echt leuk maar niet meer sinds alle buurtkatten mijn tuin als kattenbak misbruiken.
    ze komen hier ook binnen als ik tuindeur open heb, niet leuk.
    maar ik spoor blijkbaar niet helemaal want ik vind het ook zielig voor katten als ze niet naar buiten kunnen en ik zie hoe ze genieten van het buiten zijn.
    Maar het zijn er gewoon veel te veel!!
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mijn dochter is een enorme katten gek en vroeger kwamen haar katten ook buiten,maar sinds er 2 door een aanrijding overleden zijn , komt haar huidige kat alleen buiten als zij hem aan een tuigje heeft zitten. zielig? nee hoor hij vind het totaal geen probleem, als je ze het maar van jongs af aanleert. het heeft als voordeel dat hij geen gevaar loopt als hij buiten is en bovendien hebben andere mensen er geen last van. onze vorige katten kwamen dus wel buiten,maar kwamen wel altijd thuis om op de kattenbak te gaan. ze veroorzaakten dus geen overlast door bij anderen in de tuinen en zandbakken te poepen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een oudere kat kan je leren om met een tuigje te lopen. Mijn kater reageerde eerst alsof hij vermoord werd, best wel zielig. En dan aanstellerige lopen, steeds maar vallen. Oh, oh, wat een drama-queen. Toen hij zich wist te gedragen met z'n tuigje om (en mij niet meer lek beet), mocht hij het balkon op.

      Nu hoef ik alleen maar zijn tuigje te laten zien en hij gaat keihard spinnen. En hij helpt mee met het aan trekken van zijn tuigje. Pootje optillen, kopje door het strakke halsbandje wurmen zodat het gespje niet los hoeft. Meneer werkt zonder morren (luid spinnend!) mee, de schat.

      Verwijderen
  8. Heb dit even gemist, dus niks aan gemist... pfff

    BeantwoordenVerwijderen