zondag 21 juni 2015

Geld

Veel blogs behandelen geldstromen/problemen/hypotheken en andere money perikelen.
Ik zie heel wat budgets, potjes, reserveringen en aflossingen voorbij komen.
Ondanks het feit dat ik alleen ben en leef van een kale AOW ( ruim duizend euro) uitkering leef, kan het me niet erg boeien. Al heel lang leef ik op minimumniveau en heb daar nooit problemen mee gehad. Heb altijd de tering naar de nering ggezet en door een periode tijdens de belastinginvulmaand een jaaroverzichtje op te stellen, kon ik altijd wel schatten hoeveel geld ging zitten in vaste lasten en maandelijks terugkomende bedragen ( ook dit doe ik al jaren niet meer)en als ik ooit eens wat uit de bocht vlieg, dan is een maandje riem aanhalen voldoende om het evenwicht te herstellen. Sterker ik heb een gezonde buffer voor extra uitgaves of grotere onregelmatigheden zoals een dierarts, vervanging apparaten en andere zaken en die buffer heeft de neiging eerder te groeien dan te verminderen. Fijn gevoel want ik weet dat ik probleemloos kan leven. Wat het meest helpt is dat ik mijn eisen niet hoog heb gesteld, hooguit qua gezondheid en voeding geef ik meer uit dan gemiddeld, maar aan kleding, vervoer, uitjes, kapper , decoratie voor in huis, zit ik zwaar beneden het NIBUDbudget. Ik hou al heel lang geen lijstjes, potjes en budgetteringen meer bij, ik doe het op gevoel en met gezond verstand. Ik vind niet dat ik recht heb op allerlei zaken, nee sommige dingen zijn belangrijk, de rest is bijzaak en kan ik heel goed uitstellen of zelfs afstellen.
Door me niet echt met geld bezig te houden en een goed leefpatroon aan te houden, leef ik heel zorgeloos. Mijn instinct werkt beter dan allerlei strategieen, want als je van jezelf dingen niet mag, lokken ze des te meer. Zelf zijn mijn levensbehoeften vrij basaal, alleen fruit en groenten en goed vlees en andere eetwaren, zijn voor mij primair, ik kijk wel naar prijzen, maar dat is niet mijn hoofdinsteek bij de inkoop.
Mijn geld zit bij de TRIODOSbank, of het financieel de voordeligste keuze is? Geen idee, wel een groene en verantwoorde keus en je wordt er zeer prettig te woord gestaan.
Energie betrek ik van Greenchoice, eigenlijk hetzelfde verhaal. Het geld dat ik hiermee vermors(?) komt ten minste ten goede van het milieu en wordt niet aan wapenhandel besteed. Hoef ik verder ook niet over na te denken of in de gaten te houden of overstapperikelen mee te maken.
Wat betreft ziekenfonds heb ik niet veel keus, gezien mijn medisch dossier, dus dat is ook niet iets om over te piekeren, maar een gegeven feit
Doordat ik een gezonde buffer heb is er geen noodzaak voor vele verzekeringen of huisdierenpolissen. Alleen een inboedel en opstal en een aansprak
elijkheidspolis.
Aan loterijen doe ik niet, abonnementen maar heel weinig, en zo is het goed. Leven zonder kopzorgen en  met een schoon geweten.

9 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een goed stuk! Leven zonder (geld)zorgen en dat van een niet al te hoog inkomen, fantastisch! Een voorbeeld voor velen, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik merk dat wij ook steeds minder met potjes werken. Het zit er zo ingebakken, dat het als "vanzelf" gaat. Soms even een maand niet, maar dat is zo weer terug gedraaid, door een buffer(tje). Zo werkt het ook met voeding, na heel lang wegen/wikken/nogmaals wegen/eten/minderen/wegen... nu weet ik zo goed wat ik nodig heb en vooral ook wat teveel is, dat het wegen minder kan en ik toch goed op gewicht blijf (voor mijn doen). De financiën gaan net zo: voor mijn doen leef ik ruim genoeg en heb ik voldoende achter de hand voor eens een vergissing of een wens die ik af en toe eens uit wil laten komen. Duurde even voor ik daar was, maar dan heb je ook wat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leven wij ook, bewust en tevreden met wat we hebben. Geen luxe maar ook geen zorgen om geld en intens tevreden kunnen zijn met kleine dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw andere "rijkdom"is van een ander soort.Dubbel tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat stuk van Youp van 't Hek is al van 1983!! Ik denk dat deze crisis ook wel weer snel vergeten zal zijn. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben alleenstaand, werk 30 uur per week in de schoonmaak, dus ook geen topinkomen, maar doordat ik altijd zuinig ben geweest , geen auto rijd, niet op vakantie ga en ook niet voor in de rij sta als er nieuwe gadgets op de markt komen zo heb ik bijvoorbeeld geen smartphone, heb ik een leuke buffer opgebouwd, die mij in staat stelt om waar nodig een grote aankoop te kunnen doen zonder dat ik in de stress raak over de uitgave. ik kan mijn dochter af en toe wat toestoppen voor haar huisje, omdat zij ook niet echt veel verdiend. mijn collegas zijn erg verbaasd over het feit dat ik kan sparen , want ook al zijn de meesten van hen 2 verdieners hun lukt het niet om te sparen roepen ze dan. nee , dat snap ik want zij hebben wel een auto, gaan wel op vakantie en hebben stuk voor stuk een smartphone en zo kan ik nog wel even doorgaan. moeten ze allemaal zelf weten natuurlijk, ik ga niet voor anderen bepalen hoe ze moeten leven, maar als ze weer eens zitten te mopperen dat er iets kapot is in huis wat ze niet kunnen vervangen zoals bijvoorbeeld een wasmachine, dan denk ik wel, tja als je gespaard, had je net als ik gewoon een nieuwe kunnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij is het net zo met de wekelijkse boodschappen. Vaak boek ik de bonnetjes aan het eind vd week in excel en iedere week is het bedrag bijna hetzelfde. Inderdaad soms een uitschieter omdat ik voorraad heb gekocht (koffie/tandpasta/wasmiddel) maar de weken die daarop volgen heb je het gewoon in de kast staan. Ik houd het nog wel bij omdat ik me daar goed bij voel.

    BeantwoordenVerwijderen