vrijdag 5 juni 2015

De fabel van compleet

De kunst van het leven is mee te veranderen
als het leven verandert.
Don Miguel Ruiz  (Ingestuurd door:  Red. Dagelijkse Gedachte, Leiderdorp NL)

Vroeger had ik het idee dat iets compleet maken het mooiste was. Ijverig sparen voor plaatjes en albums, alle boeken van Jan Wolkers hebben, alle muziek die ik mooi vind, alles moest compleet worden gemaakt. 
Netjes 6 bijelkaar horende glazen, bepaalde gave kledingstukken in alle verkrijgbare kleuren etc.  
De jacht op het ontbrekende deel van een stripboekenreeks of op dat ene singletje was spannend en leuk en hoe mooi als het compleet in de kast stond.
En weet je, het is niet waar. Glazen van verschillende snit, drinken net zo lekker en staan nog wel grappig ook. Dat t-shirt in roze draag ik toch nooit en in wit helemaal niet. De groep die prachtige muziek maakte heeft na het derde album niets echt geweldigs gemaakt. Die boekenserie gaat na het tweede deel eigenlijk alleen maar op herhaling, nog meer van hetzelfde verveelt snel. 
Dus ik spaar niets meer (behalve geld) en verzamel ook niet meer, ik hoef niet alles compleet te hebben , alleen dat wat nodig is en me echt bevalt.Hoi hoi, dat lucht op en ruimt ook meteen op. Weg met de meeste kattenbeeldjes, met de egeltjes in stof en metaal en wat er ook voor materiaal bestaat.  Van bepaalde boeken reeksen heb ik alleen die delen gehouden die ik echt steeds herlees. Wat en ruimte geeft dat!
Muziek luister ik in de praktijk wel op youtube ofzo en niet alle muzikanten zijn op elk werk leuk en goed, soms hadden ze gewoom eem offday tijdens de opnames en was goed te horen dat hun neus te wit was of dat ze nachten niet geslapen hadden of dat ze zelfs dronken waren. Dat hoeft dus niet.
Mijn leven wordt meer een afspiegeling van mijzelf op dit moment, beperkt in een aantal opzichten en kieskeuriger in wat me pleziert, wat me echt vreugde geeft. Sommige dingen zijn gewoon niet meer interessant in deze levensfase of doe ik niet meer. De spullen in huis zijn daar steeds meer op afgestemd. Hebben om het hebben is niet meer belangrijk, energie steken in verzamelen en bewaren te veel. De pc heeft ook veel veranderd, geen cd's en dvd 's meer kopen, naslagwerken zeer beperkt, het hoeft niet meer.
Het is genoeg en daarom voor mij compleet. Genoeg is het nieuwe compleet.

1 opmerking:

  1. Haha, herkenbaar.. wat dat betreft heb ik mijn wensen ook wel bijgesteld de laatste 20 jaar...

    BeantwoordenVerwijderen