maandag 4 mei 2015

Wind o wind

Het is mooi met veel wind, dus geen ritjes . Er kan wel in de tuin gerommeld, maar niet gezeten in de zon, dus veel zal zich binnenshuis afspelen vandaag.De voorraadkast/keuken vordert gestaag. Om even uit te leggen, ik heb een kleine keuken met een klein keukenaanrechtblok- twee aanrechtkastjes plus een gootsteenkastje, twee laden. Daarboven vele planken met voorraadpotten en wat kommen en glazen. Er naast is de kast onder de trap naar de bovenverdiepeing. Dat is een diepe inloopkast waarin ook weer planken aan alle kanten en, gelukkig, licht. Hier worden de grote voorraden en alles wat niet in de keukenkastjes past, zoals schoonmaakspullen, de stofzuiger, wat extra keukenspullen en dus voedingsmiddelen. De rechterkant hiervan is bijna klaar en de planken boven het aanrecht ook, de keukenkastjes en het grootste deel van de rest van de trapkast moeten nog. Ik doe enkele plankjes per keer en bedenk ondertussen wat handiger en overzichtelijker kan.Ik zie bv nogal wat kruidenbakjes en navulzakjes met kruiden staan, dat zou in 1 mandje kunnen. En zo vordert het langzaam. Gisteren heb ik de potten en blikken en flessen op voorraad uitgesorteerd en meer soort bij soort gezet, zodat ik nu in 1 oogopslag zie dat ik een hele plank met potten gekookte peulvruchten heb staan. Bonen eten dus!(Elk velletje zijn belletje zei een ondeugende oudtante vroeger).Veel groenten heb ik verder niet als conserven, wat tomatenprodukten,  tafelzuur en een potje bietjes en rode kool voor nood. Ik eet liever vers.
De potjes bonen zijn eigenlijk ook alleen voor nood, als er geen tijd is om weken en koken van peulvruchten te realiseren, maar liever eet ik zelfgekookte bonen.
Granen eet ik nauwelijks op af en toe een beetje rijst en wat haver en boekweit of quinoa, maar een pond dar doe ik best lang mee. Ook geen pasta's, behalve wat Konjacnoedels en rijstmie.
Het in huis hebben van vervangingsmiddelen, als boekweitmeel, kikkererwten, kokos en amandelmeel, notenpasta's en verse noten en zuidvruchten en zaden neemt nogal wat ruimte in. Als eenpersoonshuishouden doe je met veel spullen een hele tijd, zodat er altijd veel in huis is.
Enfin zie je het voor je?
Ik vermaak me wel.
Zo direct wordt een stapel GENOEG-tijdschriften opgehaald door een liefhebster en zaterdag doneerde ik een tas vol beeldjes en ander sierspul aan een kringloop.
Het zijn kleine beetjes, maar je kunt het maar kwijt zijn.
Hup gezwind aan het werk!

5 opmerkingen:

  1. Ik eet ook regelmatig een te veel gekocht blik bonen leeg. Ooit was een aanbieding in de herfst en kocht ik gewoon te veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het helemaal voor me! En de uitdrukking 'elke dag een steek is een hemdsmouw in een jaar' is helemaal van toepassing. Hoewel...in dit tempo brei jij wel een heel hemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha aan de voorjaarsschoonmaak? Goed bezig! opruimen ruimt ook je hoofd op zeggen ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha aan de voorjaarsschoonmaak? Goed bezig! opruimen ruimt ook je hoofd op zeggen ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, jij bent wel een echte gezondheidsfreak hè.
    Ik zorg wat dat betreft niet zo goed voor mezelf momenteel, maar dat komt wel weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen