vrijdag 1 mei 2015

Vriendschap

Aangenomen broer, Koning Eenoog, kwam gisteren langs. Na heel lang bij zijn vriendin in omgeving Haarlem te hebben verkeerd in verband met oogingrepen is hij weer in Den Helder geland. Oogdruk lager, maar zicht in het ene oog vrijwel weg. Hij is er realistisch onder. Heerlijk bijgebabbeld. Met hem heb ik nooit last van misverstanden, hij is een goed luisteraar en iemand die erg open is ook voor andermans inzichten of meningen. Daarom voelt het zo vertrouwd , zoals ik me een goede broer-zus relatie voorstel.
Hem verblijd met vele pc bladen dus de afvoer van mijn opruim werkt ook.
Vandaag is het verraderlijk mooi buiten, maar is de temperatuur nog niet des mei"s.
Er ligt genoeg kluswerk op me te wachten, dus vervelen komt niet in mijn woordenboek voor, nooit eigenlijk, zolang er letters en natuur zijn, is mijn kinderhand gevuld.
En het weekend staat voor de deur, en dan nog die meidagen waarin de tweede wereldoorlog vaak langs komt.  Daar zijn we nog steeds door geraakt en ontroerd, maar denken we aan alle mensen die nu voor geweld vluchten op dezelfde manier? Zolang dat niet zo is, is Bevrijding een holle frase, alleen voor ons, niet voor hen........


4 opmerkingen:

  1. Zo! Dat is een goeie, je hebt helemaal gelijk. De Tweede Wereldoorlog is altijd een groot thema geweest, mijn vader heeft in 1945 de bevrijders over zien vliegen en dat heeft zo'n indruk gemaakt. En dat heeft hij op mij overgebracht. Maar bevrijding is zoveel meer. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je laatste zin doet me goed. Nog iemand,die zo denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker , vooral nu zijn er oorlogen, bedreigingen en onvrijheid waar we ons bewust van moeten zijn en niet de andere kant opkijken wanneer die zaken dichtbij komen (ik denk aan de bootvluchtelingen bv,), Aan de andere kant zit er aan de mei-herdenkingen voor veel mensen een persoonlijke tint. In mijn familie is er veel gebeudt in de tweede wereldoorlog. Nu ik wat ouder ben raakt me dat meer dan in mijn jongere jaren. Het een sluit het ander zeker niet uit, integendeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zo'n vriend! Een puur platonische relatie kan zo waardevol zijn. Heb ik ook met een vriend die ik al 45 jaar ken. We hebben een speciaal gevoel voor elkaar en dat zal altijd zo blijven. Moet er niet aan denken dat er iets met hem gebeurt, hij wordt ook 65. We schelen maar 3 dagen. Hij is getrouwd met een vriendin van mijn zus die haar hele leven al bij ons over de vloer kwam. Hij is zonder moeder opgegroeid, mijn moeder heeft hem omarmd en hij hoorde er gewoon altijd bij. En gelukkig is het contact altijd gebleven.
    En vervelen, nee dat woord ken ik ook niet ;-).

    BeantwoordenVerwijderen