dinsdag 5 mei 2015

Herdenking en bevrijding

Gisteren keek ik naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte,zoals ieder jaar. Deze herdenking, zonder autoriteiten, toespraken, pompeuze kransen en ceremonieel vertoon spreekt mij meer aan dan anderen. De duinen, toch al een prachtig verstild decor, de simpele klok en de paar kruizen, de mensen die in stilte langs lopen, gewone mensen , betrokkenen, familie, echt geïnteresseerden, het maakt zoveel meer indruk dan welke plechtigheid dan ook.
Zelf denk ik aan de narigheden die mijn ouders doorstonden en velen van hun generatie. Ook denk ik aan allen die nu nog door rascisme, haat en oorlogsconflicten diezelfde strijd nog moeten meemaken, nu. Mensen die het proberen te ontvluchten en zelden op een hartelijk onthaal kunnen rekenen, velen die het niet halen.
Daarom heb ik niet de behoefte om vrijheid te vieren met drank en commercieel uitgebaatte muziekfeesten.
Is vrijheid  te vinden op een vrijmarkt? Nee, daar zie ik vooral overschotten van onze doorgeschoten luxe maatschappij, weer commercie. Lege symboliek, een oranje tompoes heeft voor mij niets met vrijheid te maken, de vrijheid die onze maatschappij zo moeilijk deelt met anderen die er naar snakken en net zo veel recht op hebben als een ieder.
Ik ben al geen fan van massale aktiviteiten en commercieel geregisseerde symboliek, waarbij het idee waarover het gaat eigenlijk, op een dikdoenerig toespraakje na, geheel naar de achtergrond verdwijnt . Gewoon weer een feessie voor de meesten.
Ik ben thuis en gedenk zelf, ben me bewust van vrijheid en onvrijheid en thats it.

3 opmerkingen:

  1. Mooi dat we de keuze hebben om niet te gaan, of juist wel te gaan. Dat is leven in een vrij land. Ik gedenk ook thuis, op mijn eigen manier. Maar kan ook genieten van het jonge volk wat op hun beurt geniet van de festivals e.d. Sommigen puur voor 't feesten anderen soms toch met een achterliggende gedachte. Vrij om je eigen invulling eraan te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik kijk elk jaar naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte en het maakt altijd diepe indruk op mij ,de serene stilte daar op dat moment . Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blogje naar mijn hart. Ik had het nog niet gelezen toen ik het mijne schreef. De link naar het NU vind ik zo belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen