zondag 12 april 2015

Weerhuisje

Vroeger had ik er een, geërfd van een oudtante. Een klein huisje, met een rieten dakje, erin een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje was regen, hij had een plu en het vrouwtje was zon, ze lachte breeduit. Tussen de twee deurtjes waaruit ze tevoorschijn kwamen, hing een thermometer.   Voor een kind heel fascinerend, al klopte het niet altijd met wat ik buiten zag.
Gisteren was wisselend het mannetje en vrouwtje buiten, vandaag hopelijk vooral het vrouwtje. Trouwens, ik bezit het niet mee, is een keer gesneuveld bij een verhuizing, het viel van ouderdom uit elkaar.
Ik heb zin in de tuin, mijn groentenkwekerij breidt zich gestadig uit met nieuwe zaaisels en er is nog veel te doen, ook de eerste berenklauwbestrijding dient te gebeuren.
De katten vinden het buiten ook steeds leuker, want die verwende middelbare dames en heer, zijn een beetje verwend met warme mandjes en een kachel, naast het schaap dat op de bank ligt, wat ook voor hen een favoriet plekje is.
Zodra de zon buiten de overhand krijgt, is een warme harde tegel ook wel te  doen en het is leuk om verstoppertje te spelen in de wildernis van daslook, fluitenkruid en vele bolgewasjes. Vooral Koekie en Teigetje zie je dan regelmatig tevoorschijn springen om weer te verdwijnen in het groen. De vogels zingen zich een slag in de rondte, er zitten ook boomkruipertjes in mijn esdoorn zag ik van de week, en ik pluk al geregeld een boeketje groen om in smoothies of salades te verwerken. Gezondheid gratis en wel.
Ik speel dan voor het weervrouwtje, ik ben lachend en wel buiten te vinden.

2 opmerkingen:

  1. Zalig. Ook op zondag zwijmelen we met je mee. Fijne tuindag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, lekker genieten van de buitenlucht!

    BeantwoordenVerwijderen