vrijdag 17 april 2015

Mens versus geld

Wat je leest en hoort op het nieuws maakt me niet erg optimistisch. Verrijking aan de top, liegen en bedriegen, vluchtelingen die niet in de eerste plaats als mens worden beschouwd , maar als ballast die snel geloosd moet worden. Ouderenzorg, chronisch zieken en invaliden, geestelijke ziekten, kinderzorg, het kost alleen maar, dus wordt er niet gekort, niet gesneden, maar met de botte bijl gehakt, De gezondheidszorg holt achteruit ondanks goedwillende artsen, omdat de zorgverzekeringen (geld) het voor het zeggen hebben en niet het belang van de mens.
Arbeidszekerheid, pensioen, arbeidsongeschiktheid, kunst, onderwijs, natuur, allemaal negatieve financiële factoren volgens de regering, dus uitkleden die hap en nog liever afschaffen. Colletteral damage  ach, dat zijn toch maar mensen die geen waardevolle financiële bijdrage meer vormen, stt en niemand merkt het.
Nee, het is een nare wereld aan het worden. Alles wat opgebouwd werd na de oorlog,wordt lachend afgebroken, als zijnde te duur, en pamperen, en men moet maar zelfvoorziend en zelfredzaam zijn. En dat kan dus alleen als men voldoende geld heeft om het in te kopen. Onbereikbaar voor velen.
Ik hou mijn  hart vast, voor mijzelf, voor vele anderen die ouder of van gelijke leeftijd zijn, je weet werkelijk niet wat de toekomst je gaat brengen, maar veel goeds zal het niet zijn. De jongere generaties worden ook getroffen en lijken het nauwelijks in de gaten te hebben, die tobben meer over hypotheken, vakanties of auto's.
Er lijkt maar een oplossing, dat is je losmaken van de systemen en het zelf gaan doen. Wat voor veel ouderen en zieken niet weggelegd is.
WALGELIJK, roept Jan Mulder, hij heeft gelijk, maar strijkt intussen ook vele centjes op. En ik? ik kruip in mijn veilige holletje (voor zo lang het duurt) en hoop dood te gaan voordat de ellende echt toeslaat. Maar ja, ik leef ook graag... wat een onmogelijke situatie.

8 opmerkingen:

  1. Pfff,ja...klopt helemaal wat je zegt. Het is een grote kl*tewereld aan het worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat je niet deprimeren. Wat je niet kunt veranderen moet je loslaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik voel het toch allemaal wat minder negatief. Tegenover vele verhalen van echte ellende (die zijn er en ze kloppen), staan ook altijd weer mensen/ideeën/jongeren (zijn ook mensen)/tegengeluiden op. Tegen het vele geld en voor het consuminderen. Tegen wangebruik en voor duurzaam. Tegen verwaarlozing van jeugd/ouderen en voor de opvang van deze kwetsbare groepen. De negatieve verhalen komen (terecht) meer in het nieuws, waardoor er groepen en individuen zijn die hier wat tegen willen doen en het ook doen! Ik heb hoop in "ons soort"!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me je gevoel wel voorstellen. En hoop,dat er zoveel beroepsmensen(artsen,ambulancebroeders) alarm gaan slaan,dat de onmenselijke regels wat worden teruggedraaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. naar mijn mening is er geld genoeg,maar dat word uitgegeven aan bonussen en topsalarissen van de happy few. dat werd maar weer eens pijnlijk duidelijk in een filmpje bij hart van nederland, waar een vakkenvuller vertelde hoeveel jaar hij moet werken voor hij verdiende wat een ceo van de ahold in een jaar verdiend, eh krijgt want verdienen kun je het niet noemen wat die mensen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens. Er is genoeg geld maar wordt zo verkeerd uitgegeven en zoveel mensen graaien wat ten koste gaat van andere zaken. Ik vind Nederland ook totaal niet meer wat het geweest is maar wil me er niet door laten beinvloeden. Geniet van de kleine dingen en gezondheid, spullen doen me niet zoveel meer. Ik hoop dat mijn kinderen straks deze weg ook kunnen vinden, die zijn inderdaad met andere zaken bezig zoals vlasleeuwenbekje schrijft. Maar ik denk dat als wij nog jong waren het ook verder van ons af had gestaan.

      Verwijderen
  6. Probeer optimistisch te blijven en je hier niet negatief door te laten beïnvloeden. Er is inderdaad veel mis, maar er zijn gelukkig ook veel positieve dingen en mensen. Laatst nog gehoord hoe iemand was opgevangen en begeleid in een hospice, grotendeels door vrijwilligers, een school waar de ouders hadden geholpen met verven en de school opknappen omdat er geen geld voor was. Er zijn nog genoeg mensen die bereid zijn iets voor een ander te doen, gelukkig. Maar dat de gezondheidszorg niet goed geregeld schijnt te zijn, klopt. Een kloosterorde in Geleen had uit onvrede over de thuiszorg zelf weer een organisatie opgezet (zusters die om 18.30 uur al in bed werden gelegd ed). Deze zorg werd verleend aan de eigen leden van de orde, aan betalende mensen en voor een deel aan niet-betalende mensen omdat ze deze niet in de kou wilden laten staan. Er komen tegengeluiden vanuit de maatschappij zelf. Net als veel vvd wethouders en burgemeesters wel voor hulp aan uitgeprocedeerde asielzoekers schijnen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herinner me dat de berichten om de jaren 80 ook zo negatief waren. Terwijl ik nog met mijn opleiding bezig was, was ik er van overtuigd dat ik geen werk zou vinden. Dat is ook allemaal goed gekomen. Ik denk wel dat wij het later moeilijker krijgen dan onze ouders, maar ik zie ook veel positieve veranderingen, zoals Anoniem hierboven al opnoemde. Ik hoop dat die nieuwe manier van denken en leven door gaat zetten, em. dat ik oud genoeg word om dat mee te mogen maken.

    BeantwoordenVerwijderen