zaterdag 25 april 2015

jaren 70 zwijmel


Het gesprek met een vroegere medebewoner van het Helderse Kabouterhuis in de jaren 70, gooide me weer even terug in de tijd. We waren jong, idealistisch, hippies, blommenkinderen en nog redelijk naief. De tijdgeest was die van drugs, sex and rock and roll. Dat leefden we ook ten volle, al waren we ook bezig met natuur, milieu en andere belangrijke zaken, we gooide vooral zoveel mogelijk spreekwoordelijke ramen in bij brave burgers. Wij waren de nieuwe wereld.
De duistere kanten waren er ook, nooit overleden zoveel jonge mensen aan drugs, alcohol, ongelukken en raakten zoveel mensen voorgoed van het pad qua drugs.
Een van de platen die ik en mijn toenmalige vriend hadden was van een (toen) spiksplinternieuwe superband, die hij in première zag gaan op het al even befaamde Isle of Wight festival.
Pas veel later drong deze band door bij Nederlandse luisteraars en kreeg zelfs een mooie hit met dit nummer.
Alle hippies die over de vloer kwamen vroegen constant of deze plaat opgezet kon worden.  Voor mij dus eeuwig verbonden met die tijd.
Jammer dat velen het nu niet  kunnen navertellen . De eerste marijuanasigaretjes, de zelfgemaakte hasjpijpjes, het ontdekken van (vrije) sex, van macrobiotiek, van de prachtige festivals en de geweldige muziek. Lang haar, Indiakleding, patchoeliparfum, wierrook, theesoorten, creativiteit all around,  ja ik heb het geleefd, van harte!

13 opmerkingen:

  1. Heerlijke herinneringen voor je. Ik heb het helemaal gemist. Mijn broer dook er wel in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ELP; heb voor mijn vak muziek hun LP Pictures of an Exhibtion bestudeerd en wat kwam hun muziek tot leven daardoor. Sowieso bracht dat vak mij een verbreding van mijn inzicht en kennis. Ik was te jong voor de jaren 60 hippie cultuur; veel mooie herinneringen Vlas. Koester ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je weet het Vlasje, WIJ hebben de sixties bewust meegemaakt en beleefd, alleen waren wij niet zo links. Naar India vertrekken en bloemetjeskleding was niet onze stijl. Die mensen had je ook in die tijd. Geweldig zwijmelnummer heb je vandaag uitgekozen. Heb je nog contact met je toenmalige vriend? Zou leuk zijn om dan samen herinneringen op te halen. Wij doen het af en toe samen als we in een melancholische bui zijn. Fijn weekend.
    Hippiegroeten van ons, Albert en Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als Marja heb ik het helemaal gemist,net te jong indertijd.Je muziek keuze kan ik wel waarderen.

    Wens je nog een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De maatschappelijke ontwikkelingen en muziek uit de sixties en seventies vind ik wel bijzonder. Leuk dat je ons er regelmatig van laat mee genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een geweldige tijd voor de hippies en een zorgelijke tijd voor hun ouders
    De muziek ik mooi

    Fijn weekend,

    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bloemetjes tussenstuk ik onderpijp heb ik natuurlijk ook gedaan als kind van 1950 geboren. Naar Emerson, Lake en Palmerconcert ben ik 2x geweest, 1x in jaren 70 -weet niet meer waar- en in de 80-er jaren in Condertgebouw Den Haag, in mijn herinnering leken de concerten erg op elkaar, incl. stukslaan van gitaar. Leuker herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het nummer klinkt bekend, al ging die tijd een beetje aan mij voorbij. Ik was erg braaf. Voor mij geen sex, drugs en rock and roll. Ik was een laatbloeier.
    Een fijn weekend.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat was nog eens leven zeg! Je kunt er ook leuk over schrijven, ik zie het wel allemaal voor me.
    Ik was eigenlijk maar een heel braaf meisje..
    Ik heb ook mensen gekend die Macrobiotisch gingen eten. De vrouw is heel erg ziek geworden, of het daarvan kwam, geen idee. Gelukkig erbovenop gekomen.
    Leuk logje en lekkere muziek, lang niet gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig ben jij wel 1 van diegenen die het na kan vertellen.Zulke herinneringen mag je koesteren ondanks de donkere kantjes die er aan zitten, onvermijdelijk ook bi jhoren, zoals bij elke tijd.

    Je muziekkeuze vind ik top, heb het met plezier beluisterd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kraaltjes rijgen in de Koningstraat, met een gitaar op een kleedje samen met zijn broer liedjes willen zingen, zusje in hippiejurk erbij .
    allemaal dromen van mijn vader. Ik was nog klein, maar O wat was ik daar graag bij geweest.
    Dit nummer werd ook bij ons thuis erg veel gedraaid :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geloof zomaar dat, als ik het had meegemaakt, dat ik vol het hippieleven in gedoken zou zijn. Het heeft me altijd geboeid. De muziek. De stijl. De veranderingen.
    Maar ik lees bij jou ook een hele donkere kant. Zo zonde... zoveel jonge mensen kapot...

    BeantwoordenVerwijderen