vrijdag 3 april 2015

Heerlijke Vrijdag

Als niet christelijk mens (ik geloof eigenlijk in geen enkele God, Guru of Leer) heb ik niets met The Passion en ook niet met viering van kerkelijke feestdagen, maar dat wil niet zeggen dat ik geen spiritueel leven leid of alleen maar hedonistisch bezig ben.
Van het hele oppervlakkige dat de maatschappij op dit moment weerspiegelt, moet ik ook niet zoveel hebben. Materie, geld, economie, hebberigheid, egoïsme, onwellevendheid, nee, niet mijn sfeertje.
Wat dan wel? Ik verdiep me in veel dingen, lees graag over mensen (biografieën, autobiografische geschriften), heb interesse in allerlei vormen van cultuur, natuur, lees graag over wereldbeelden en denkbeelden en zeef daaruit wat bij mij past en goed voelt. Ik gebruik mijn zintuigen heel bewust en sluit me soms ook net zo bewust af voor teveel prikkels. Het leven is een grote speeltuin, een wonder en ik verheug me elke keer dat ik nog steeds welkom ben op dat feest.
Vanmorgen bijvoorbeeld, ik trok de gordijnen open en zag grijsheid, rust, vrede en besefte dat er iets anders was en na enige ogenblikken besefte ik dat er vrijwel geen wind stond, alsof alles zijn adem even inhield. Magisch momentje.
Ook ik hou mijn adem even in, de lente staat ook om de hoek te wachten en ik ben er klaar voor, o ja!

16 opmerkingen:

  1. Op die manier leven maakt je een rijk mens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat ontzettend leeg.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, deze gedachten hebben!
    Heerlijke muziek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, de lente is prachtig als de hele natuur weer gaat bloeien en groeien. De weersvoorspelling is prima, de komende dagen zou het droog blijven en zonniger worden. Geniet ervan (die ik ook volop).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend leeg... Leeg? Ben jij net zo verbaasd over die reactie als ik Vlas? Jouw blog gaat juist over invulling! We verbazen ons wereldwijd over onverdraagzaamheid, gruwelen, elkaars mening niet respecteren en oorlogen. Het is mij daarom een raadsel dat iemand het anoniem nodig vindt jouw stuk een kwalificatie mee te geven. Verdraagzaamheid en respect voor andersdenkenden begint gewoon hier. Bij je zelf.

    Vlasje blijf lekker doorschrijven over jouw kijk op het leven, ik geniet graag met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ben je een mooi mens Vlasje en leeg??...Wie zijn wij om daarover te oordelen. Iets met steen, zonde etc etc...
    Lees graag en regelmatig bij je om iets van je levensvreugde te leren.

    Ja, die lente komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mensen die denken de ultieme waarheid gevonden te hebben, kunnen zich niet meer zo goed verplaatsen in mensen met andere levensvisies. Zo zijn er mensen die een leven zonder kinderen 'leeg' vinden, terwijl ik bewust voor zo'n leven gekozen heb en er volop van geniet. Hetzelfde met religie. Mensen die fanatiek in God geloven zullen ongetwijfeld vinden dat atheisten iets belangrijks missen. Maar ik vind het wonder van het leven zo prachtig, ongrijpbaar en mysterieus, en ben zo blij dat ik er een minuscuul deeltje van mag zijn, dat ik het juist NIET wil benoemen, want daarmee doe je het in mijn ogen geen recht. Prinses Irene omschreef het treffend: 'Ik heb moeite met het woord God omdat daar onmiddellijk kleinmenselijke projecties aan vast zitten waar ik niks mee kan.' Maar er zijn mensen die nou eenmaal liever etiketjes plakken, en vinden dat ze dan spiritueler bezig zijn. Ieder zijn meug, zal ik maar zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je wel dat wij eigenlijk zussen zijn.....

      Verwijderen
  8. Oooo, neeee, meen je niet van die kusjes! Wat deed die lullige Judas? Die verraadde Jezus met een kus! Een dikke kus (kreeg ie 30 munten van zilver voor, kassa!).
    Jaja, ik ken mijn klassiekers!
    Vlas gaf vandaag op deze Goede Vrijdag 2 kusjes! Geen vette Judas kussen, maar twee kleintjes. Ik gok op zo'n 10 zilverlingen per kusje! Das 20 in de paaspocket!
    Dus LEEG?
    Dacht het ff niet, he anoniem, das Kassa!
    En Anoniem, vertel heb jij nog gekust vandaag voor wat zilverlingen of euro's?

    O, hahaha, je bedoelt een leeg paashuis bij Vlas? Neen, daar staat nu waarschijnlijk een tak met eitjes en zo. Kleine kippetjes, anders valt die tak om, he! Geen leegte te bekennen daar!

    Anoniem, ik wens je 1 vol zalig Pasen!

    Yente

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OOOOOOOOOOOOOOO ik voel een derde kusje opkomen.......

      Verwijderen
  9. Leg je bewust een link tussen religie en de consumeermaatschappij of lees ik dat zo? Hoe dan ook, interessant punt! Qua blogs en groepen op Facebook zit ik erg tussen de consumindermedemens, het verbaast me dan wel eens als ik weer in de 'echte' wereld kom en iedereen er weer op los consumeert. Ik heb de Passion afgelopen donderdag voor het eerst gekeken en ik vond er niet veel aan. Vandaag heerlijk met de hond een zonnige wandeling gemaakt en dat was zo fijn! En verder helemaal niets, hoe fijn is dat? Ik heb overigens smakelijk gelachen om de reacties hierboven, dank daarvoor allen! Zalig Pasen altesaam. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die link zie ik. Het is vaak (niet altijd) hol gedrag, omdat anderen het zeggen, omdat het zo hoort , omdat je zelf niks zinnigers kan bedenken, allemaal om het gat in jezelf niet te hoeven zien en voelen, laat staan er iets aan doen.
      Je eigen invulkling geven is blijkbaar te moeilijk voor veel mensen en dat voelt onveilig ofzo.
      Jij hebt er niet veel last van zo te lezen......

      Verwijderen
    2. Een tijdje terug bevond ik me in een stiltedag van zenboedhisme (ik had me totaal niet voobereid, dus alles was volslagen nieuw voor me) en daarin werd oa gezegd dat alles een concept is. Goed, slecht, aan alles hebben we een label gehangen zodat we het kunnen behappen, zodat we alles menen te snappen. Heel interessant! Ik ben nu wel zover dat ik me realiseer dat iedereen z'n eigen label heeft. Ik ook natuurlijk. Dat van mij mag anders zijn, dat wil niet zeggen dat dat van mij minder is. Heel prettig! Niet dat het me altijd lukt om zo te denken en te voelen, maar... Het gaat de goede kant op. :) Overigens wil ik mijn opmerking van hierboven enigszins nuanceren, ik heb idd smakelijk gelachen, maar ik was ook geraakt door de lieve reacties die je kreeg. Fijn!

      Verwijderen