woensdag 8 april 2015

Heel anders minimaliseren

Marie Kondo en haar affinados hebben weer wat aangericht. Ik heb andere ogen gekregen. Ik kijk niet meer naar mijn spullen, maar naar de spullen hier in huis en dat verandert de zaak.
Al jaren voer ik een strijd tegen het teveel hier in huis, maar ja strijdt maar eens tegen familiare verzamelgenen, niet-weggooigenen, zuinigheidgenen, jezalhetmaarnetnodighebbengenen, hetistochnoggoedgenen en vooral hetisnogvanmijn......geweestgenen. Tel daar bij op diverse gebeurtenissen in korte tijd waarna ik spullen erfde, verhuizingen en afnemende energie. Dan is het nog mooi dat het hier wel vol maar niet dichtgegroeid is, in huis. Diverse opruimrondes wierpen dus wel wat vruchten af, maar de spullen kwamen sneller binnen dan ze eruit gingen, dus een soort voortdurende verloren slag, wat niet opleverde wat me voor ogen stond.
Voor Marie was ik al duidelijk rigoreus aan het aanpakken, maar het Kondo-isme en blogs fbgroepen en andere bronnen moedigden me sterk aan. En zie, ik kan mijn emoties beter loskoppelen van dingen, kan beter redeneren dat iets dat lang niet gebruikt is, ws mij niet van nut is, dat sommige projekten nooit afgemaakt zullen worden en dat beperking in zaken, plannen en bv infostromen mijn leven alleen maar beter maakt.
Hard ga ik niet, want hoewel mijn  energie redelijk goed is op het moment, zijn er te vaak andere zaken die dat opeisen, maar af en toe een kwartiertje werpt wel vruchten af als je konsekwent bent  en gewoon doorstampt. Te langzaam naar mijn zin eigenlijk, maar er gebeurt wel degelijk iets. En ik realiseer me dat sommige dingen niet duur zijn om eventueel opnieuw aan te schaffen en dat ik veel niet echt nodig heb.
Nee minimaal hoeft niet, maar van teveel, via meerdangenoeg  naar genoeg is al prachtig.

4 opmerkingen:

  1. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet maar wordt zo gaandeweg toch heel veel opgeruimd. Heb het hier ook zo gedaan en vind het heerlijk, overbodige spullen weg, wat overbleef, netjes bij elkaar in dozen met briefjes erop wat erin zit. Nooit meer zoeken, alles voor het grijpen en netjes. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Opruimen geeft ruimte en rust, ook in je hoofd. Wij zijn een aantal keren verhuisd en straks gaan ook alle spullen van 'man' nog eens mijn huis uit. Wat zal het heerlijk ruim zijn...
    Ik denk ook vaak, ik doe het weg, als ik het ooit weer nodig heb koop ik het wel weer... Is nooit gebeurt overigens ;-).
    Lekker bezig Gusta!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, die Marie Kondo brengt wat teweeg!
    Mooi hoe je benoemt op welke verschillende manieren we een band met spullen kunnen hebben (jezalhetmaarnodighebben enz).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Vlasje. Maar zoals je schrijft,misschien ook goed de binnenkomende stroom in de gaten houden.Want wat er niet is ,hoeft niet weggedaan te worden

    BeantwoordenVerwijderen