woensdag 1 april 2015

Genoegisme

Deze term gebruikte ik onlangs maar is niet door mij bedacht. Ik denk dat John Naish in zijn boek Genoeg deze term gebruikte en die ik meteen onthield.Valhalla bracht het boek weer onder onze aandacht en ik herlas het meteen.
Zoals Marie Kondo en het magazine Genoeg en meer mensen die het minimalisme en opruimen en tevreden leven met minder propageren, is het hele concept van deze stroming vooral het teruggaan naar jezelf en wat echt belangrijk is in je leven en een afkeer van het consumentisme en de ongeremde groei  ten koste van veel van waarde, die alom zichtbaar is.
Dat principe omarm ik  en steeds meer kan ik zelf rust vinden in minder, terwijl meer , behalve de kleine korte kick van iets gescoord te hebben, vooral onrust en onvrede meebrengt.
En het goede nieuws is; je kunt het veranderen, dat teveel, dat onmatige, nu.

Vanmorgen haalde ik mijn bioboodschapjes en bij het uitpakken daarvan voelde ik me zo rijk. Al dat groen, al dat echte eten is toch goud waard?
Op de scoot genoot ik van de blaas die overgebleven is van de forse storm van gisteren en voelde me gezegend, met de scoot, met mijn warme kleding, met de frisheid om mijn hoofd, het twetteren van de vogels in de struiken en het even voelen van de zon op mijn gezicht.  Mijn dag is alweer heel goed begonnen.
Mijn vriendin heeft de helft van haar chemo- en bestraaltraject er vandaag opzitten en zal ook opluchting voelen.
De vriendin die vanmiddag gezellig komt bijpraten, ken ik al ruim veertig jaar en ik ben dankbaar voor haar trouw en warmte.
En nee, ik kocht geen koek of cake, maar heb een schaal mooie witte en blauwe druiven met wat chocolade-incabessen, die mooi gezond en lekker is.
Ja het leven is mooi en meer dan GENOEG.

5 opmerkingen:

  1. Ben het helemaal met je eens. Je moet het alleen willen zien en genieten van alle kleine, fijne dingen in het dagelijkse leven. Vind ook altijd dat wij het hartstikke goed hebben als ik in de ochtend een lekker ontbijtje klaarmaak, geniet van de tuin en in de avond als ik lekker warm onder mijn fijne dekbed lig. En bovenal genieten van vriendschap en de fijne mensen die je ontmoet in je leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo geniet ik van mijn dagelijkse kom zelfgemaakte groentesoepen, tussen de middag. Het voelt zo luxe, een kop warme vitamines! Het kost me ongeveer 15 ct per kop, maar geniet voor minstens 100 x meer! Daarna dagelijks een gratis wandeling met de hond (die niet gratis is, maar ik hoef geen abonnement op de sportschool) en mijn dag is top!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop dat je een leuke middag hebt gehad en wat fijn dat je weer lekker naar buiten kunt op je scoot...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi woord, genoegisme. En jij weet dit ook in praktijk te brengen. Respect hoor!

    BeantwoordenVerwijderen