zondag 29 maart 2015

Huiselijkheid

Omdat de narcisjes in de tuin staan rillen in hun tuig en de kachel in huis hard nodig is, wordt het een huisdagje. Niet dat ik daar een hekel aan heb, maar alles in mij  verlangt naar lente en buiten.
Mokken helpt niet, dus binnen maar een prettig dagje maken.
Er wordt steeds wat geruimd, minimaliseren en Kondomari zijn immers de mode en ik doe, op mijn manier mee. Niet omdat het mode is, maar omdat ik steeds meer besef dat er teveel is hier in huis, ondanks stevig ruimen in het verleden is er nog zoveel over. Ik voel hoe ik steeds minder nodig heb. Ik wordt ouder en mijn lijf blijft wat nalatig, dus alle woeste plannen uit het verleden van verzamelen en dingen doen, blijken luchtkastelen vol zwaarheid van onvervulde verwachtingen. En die zwaarheid wil ik kwijt. Ik val niet zozeer voor het minimalisme, als wel voor het genoegisme. Alles wat ballast dreigt te worden en waar ik toch geen energie voor heb, laat ik los. Een heel proces en niet snel klaar, maar wel met grote tevredenheid tot gevolg. Ik wil steeds minder kopen (koop al niet zoveel) maar dan echt dingen die me heel blij maken en waar ik echt veel gebruiksplezier van krijg, in plaats van goedkoop en veel, wordt het weinig en kwaliteit, groen en duurzaam, waarbij de prijs minder belangrijk is.
Natuurlijk wordt het geen Wit huis, met 1 stoel en 1 plant, maar gewoon mijn lekker warme kleurige hobbithol met voldoende dingen waar ik lol aan heb. Maar wel minder en alle troepachtigheid eruit.
Gezien het energieniveau zal het een langdurig proces zijn, maar er mee bezig zijn, brengt vreugde. Het hokkie dat ik vorig jaar uitruimde en de boekenkasten die deze winter aan de beurt kwamen, geven me een kick, dus wil ik op deze weg doorgaan.

8 opmerkingen:

  1. Ik haal zoveel inspiratie uit jouw blogs! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk ruimte maken in huis en hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het genoegisme, heerlijk weer zo'n Vlasje-term...
    En ja, ook ik snak naar wat warmte en lentezon ipv dit herfstige weer.
    Maar binnen kneuteren heeft ook wel iets...
    Maak er een goede dag van! X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker genieten van jouw huis is het belangrijkste. Ik heb altijd gezegd, als mijn huis me past maakt het me niet uit waar het staat...
    Dat heb ik nu ook weer in mijn huisje in Zeist, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit proces hoort volgens mij ook bij het ouder worden, zag hetzelfde gebeuren bij mijn ouders en schoonouders. En nou ik ouder ben, ook steeds meer bij mezelf. Materiële zaken worden minder belangrijk, een rustig en genoeglijk leventje lekker thuis in huis en tuin veel meer. Tevreden zijn met genoeg, een warm (t)huis, een tuin met mooie bloemen, alles waarderen wat je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "genoegisme"geweldig woord.Daar heb ik ook last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch ook weer een beetje het voorjaar die er voor zorgt dat je wilt opruimen. Althans, ik heb wel last van opruimeritis en het kan hier ook zeker geen kwaad. Met z'n vijven maken we hier snel weer troep. ;) Maar nu heb ik een slapende baby op schoot, dan gaat het allemaal niet zo hard...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben aan het verhuizen en dus ook aan het ruimen, snap helemaal wat je bedoelt met die luchtkastelen. Zo heb ik de stapel 'nog te lezen boeken' opgeruimd die me al een eeuwigheid verwijtend aanstaarde. Het is hoogtijd om eens wat regels te schrappen en wat minder te moeten.

    BeantwoordenVerwijderen