woensdag 11 maart 2015

Blote benen

Nee, ikke niet.... maar bij de groentenboer, waar ik altijd mijn biospullen ophaal, stond een man in wielrenbroekje met blote benen eronder. Zeer bruin dat wel, maar ik moet er nog niet aan denken, zeg. Het is hier best mooi, maar de wind komt (behalve als ie zuid is) altijd over zee aan en is dan best fripsjes.
Maar uitslovers zijn er altijd.
Nee zelfs in de tuin in de luwte van het afdak is het echt geen blote benen of armen temperatuur. Bij het werken in de tuin zonder jas kunnen (wel een bodywarmer) is al heel wat.
Ben benieuwd of mijn vrijwillige tuinman straks komt opdagen, heb heel wat plannen, maar aangezien de energie een beetje aan de lage kant is, speel ik zelf niet zoveel klaar.
Ach het is niet zo belangrijk, gewoon een beetje aanrommelen in de tuin is al heel wat vreugdebrengend tijdverdrijf voor mij.
De serrebuun kwam vragen of de esdoorn en de berk effe gesnooeid konden worden. Totaal geen natuurkennis of gevoel. Bomen hebben nu een sterke opgaande sapstroom en zeker deze twee soorten bloeden al snel dood als je wonden maakt. Hij ziet alleen schaduw en vallend blad, ik zie koelte in de zomer, vele vogels en de majestueuze  natuurfenomenen die bomen zijn.
Ik vertelde hem dat van eventuele snoei pas in het najaar sprake kan zijn, en dan in overleg, want hij zou het liefste de hele boom een koppie kleiner maken en dat gaat hem echt niet worden. Hij keek wat sip, maar accepteerde mijn kennis , want weet dat ik ooit biologie studeerde.

8 opmerkingen:

  1. Waar heb je die gekke kerels nou weer opgeduikeld? Mafkees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gewoon youtube, Marja. Een dirty mind is a joy forever!

      Verwijderen
  2. Heerlijk, blote voeten is voor mij helemaal de top :) van zomergevoel...... Blote benen, ook heerlijk ;)
    Succes met je tuin, fijn dat de goede man je advies opvolgt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb juist om de reden doodbloeden heftig gesnoeid. Mijn buurjongen heeft een allergie voor berkenpollen, en ik heb zo'n hekel aan de zooi die eraf komt. Mijn vergunning is afgewezen. Met een beetje mazzel gaat ie alsnog tegen de vlakte. Dode bomen mag je wel kappen. Er komt een walnootboom voor terug.. Gek genoeg heeft de volledige buurt alle bomen en struiken gesnoeid afgelopen week. De berken erg enthousiast, net als de esdoorns en de enorme eiken die op gemeentegrond staan. Achtertuin op het zuiden, maar ze waren vergeten dat bomen verplanten voor deze mensen minder leuk is.. Serres volledig in de schaduw, schuifpui ging nooit meer open, overal mos en alg.. Nu hebben we de helft van de takken eruit gezaagd. Volgend jaar gaat er nog zo'n lading uit. Met een beetje mazzel kan de zon dan weer twee uurtjes in die tuinen schijnen...
    Ik heb de walnootboom zo gepland dat de schuur van de buren de meeste schaduw zal hebben. En het wordt meer een forse struik, door veel snoeien. Niet hoger dan vijf meter. De buren vinden het prima.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nogal barbaars. Wij bestaan dankzij de natuur en als je zoekt naar overlast die jij en anderen van een boom hebben, denk dan ook eens over hoeveel jaar die boom een biotoop was ook voor insekten en vogels.

      Verwijderen
  4. Oh ja, die heb ik al eens gezien, hilarisch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er bestaat een theateract, die helemaal perfect loopt. Dit is een amateurimitatie die lekker uit de hand loopt. De grap van het origineel was natuurlijk dat je nooit echt iets zag, ondanks alle capriolen.

      Verwijderen
  5. Ja ik zag ook al veel blote benen. En bij het IJsselmeer speelden kinderen op blote voeten in het water. Echte bikkels, maar ze hadden zo'n plezier dat ze waarschijnlijk geen kou voelden.
    Maar ik kwam ook al veel volwassen tegen op slipper. Het idee alleen al. Ik heb wel heel voorzichtig een laag dekens van het bed gehaald....;-)

    BeantwoordenVerwijderen