donderdag 26 februari 2015

Zalluf toen

Toen ik klein was en al getroffen door polio(op mijn drieeneenhalfste) , dus van alles( ook lopen en zelf eten) opnieuw moest leren, was mijn mantra; Zalluf Toen!
Mijn ouders werden er wel eens gestoord van, omdat het soms heel veel tijd vergde voor ik mijn jas, schoenen enzovoort zalluf had aangetrokken, maar anderzijds waren ze blij dat ik mijn eigen revalidatie ter hand nam en zo' n doorzettingsvermogen bezat. Fysiotherapie was er nauwelijks en omdat ik alles zalluf wilde kunnen, leerde ik al snel allerlei handelingen weer te doen zonder hulp.
Geduld hiermee hebben,  was een verstandige zet van mijn  ouders, want hoewel lang niet alles vlekkeloos verloopt, heb ik een grote zelfredzaamheid ten toon gespreid, waar ik tot op de dag van vandaag veel plezier heb.
Ik heb nog de neiging alles eerst zalluf te proberen en dan pas hulp in te roepen. Kan wel eens tot gevolg hebben dat ik te lang doorploeter, maar ook daar heb ik een redelijk evenwicht in gevonden. Ik bekijk het probleem of hetgeen dat ik wil doen, goed, bedenk een praktische manier om het aan te pakken en ga dan van start, indien nodig de methode aanpassend, maar tegelijk doe ik een hoop oefening op. En dat die kunst baart is geen onbekend gegeven.Lukt het echt niet, dan kan hulp van anderen goed te pas komen.
Maar dankzij mijn zadelkruk, traplift en scootmobiel en eigen methodes om veel dingen voor elkaar te krijgen, heb ik een redelijk zelfstandig leven.
Maar goed ook nu zo beknibbeld wordt op hulp en middelen.
Ik ben een geëmancipeerd beperkt mens, dat toch veel kan op mijn eigen manier.
Heel tevreden voel ik me.

2 opmerkingen:

  1. Ik had een meisje in de klas dat ook in 1956 polio had gehad. Ze is nog mijn vriendin en net zo'n vechtertje als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent een stoere tante! Ik moet bekennen dat ik mezelf er regelmatig op betrap (met name bij technische klusjes) dat ik eerst om hulp vraag, het daarna pas zelf probeer, daarna ga vloeken en met dingen ga gooien, even mentaal afstand neem en dan pas op het briljante idee kom om de gebruiksaanwijzing te lezen. Zo heeft iedereen z'n eigen volgorde. :-)

    BeantwoordenVerwijderen