zondag 22 februari 2015

Wat zijn we oud nu

Gisteren de hele dag genoten van de Elfstedentocht van 1985.
Dertig jaar, wat is er veel veranderd! Hoewel al in kleur, kwam de hele uitzending nogal amateuristisch over vergeleken met wat we nu gewend zijn, al gold dat toen ook in vergelijking met de vorige Elfstedentochten.
Maar vooral leuk was het om de jonge koppies van Joop van Zeijl, Koos Postuma, Mart Smeets en vele andere coryfeeën te zien.Ronduit lachen was de enorme Afro van Frits Barents. Het leek wel een carnavalsuitdossing.
Verder won Evert van Benthem, toen 27 jaar......
Het hartverwarmende was de gediciplineerdheid van de toeschouwers, die ondanks veel enthousiasme, dat zich vooral uitte in zingen en hossen, niet het ijs opgingen zoals gevraagd werd. Ook het minieme tonen van commercie viel op. Weinig spandoeken geen uitdeel Unoxmutsen ofzo, gewoon blije mensen en veel plezier.
IK realiseerde me wel dat dertig jaar, zo voorbij lijkt het, wel een enorme tijdsprong is qua veroudering van de mens. Ik ben er ook niet echt jeugdiger op geworden realiseerde ik me. Das niets nieuws natuurlijk, maar zo'n confrontatie met dertig jaar terug geeft wel even een realitycheck.
Ook qua kledingmaten (.............) was er nogal wat beter toen.
Vandaag even rust in de tent, want hoe leuk ik zulke festiviteiten ook vind, het is ook een bombardement van prikkels en dan merk ik gewoon hoe ik weer geniet van peace.


3 opmerkingen:

  1. Helaas niets van kunnen zien in België. Nou ja, ik pak zo wel een album uit 1985. Dan ben ik ook weer 30 jaar. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergeet niet,je gaat bijna de helft van je leven terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij verhuisden op die dag ....van Sneek naar Drenthe. Mijn man stond 's-morgens al vroeg aan de Geeuw (breed water, van Sneek naar IJlst) om de wedstrijdrijders te zien. Het was erg donker en de rijders hadden nog maar weinig !!) kilometers in de benen dus hij zag slechts schimmen voorbij zoeven...

    BeantwoordenVerwijderen