zaterdag 14 februari 2015

Meisjesdramaas zwijmel

Wie zegt dat de tienertjd de mooiste tijd van haar leven was, moet een selectief geheugen hebben. Er wordt wat afgeleden in die periode. Puistjes, te dik of geen borsten, jongens die vervelend zijn of juist niet (nog erger, misschien). Onbeantwoordde liefdes, of liefdes die door dwarsliggende ouders of concurrerende grieten de  mist in gaan. Het is vooral ook een tranendal.
Vele meisjes bezongen dat leed in alle toonaarden.
Bv Leslie Gore, die in 1963 een grote hit had met dit treurige liedje.
Bijna nog dramatischer was Leader of the Pack van The Shangri-la's in 1964, dat een groot drama beschrijft met plastische geluiden erbij.
Enfin ik kan nog tientallen liedjes opnoemen die zulke tragische liefdes beschrijven, maar hier laat ik het deze keer maar bij, anders wordt het helemaal een tranendal.

12 opmerkingen:

  1. Lang niet gehoord. Ja, het is niet allemaal zonneschijn en vioolmuziek. Ik wens je een heerlijk weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk hoor..... ik herinner me die tijd ook niet als een leuke.
    De muziek heb ik lang niet gehoord, nu weer wel, en dat vind ik dan wel weer leuk.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Selectief terugdenken aan je tienertijd zie ik bij jou. Wie heeft dat nu niet als vrouw. Als generatie-genoot kan ik je zeggen, er waren genoeg leuke momenten om met een glimlach aan terug te denken. Of niet bij jou? Jij noemt meer kommer en kwel op, dan de plezante momenten. Of waren die er niet in de kop van Noord Holland in Den Helder?? In West Friesland, Hoorn meer dan genoeg. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe je er als vrouw uitziet, en daar heb ik toen en NU geen enkel probleem mee gehad. Kijk maar eens op onze blog *WINK, BIG SMILE*.
    Als levensgenieter wens ik je een fijn weekend.
    Grtz Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In 1963 werd mijn oudste zoon geboren,in 1964 mijn dochter, dus voor mij een tijd van liefde en geluk

    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat haar van de dames in het tweede blok; een tante van mij had ook altijd zo'n bol op haar hoofd. Maar ja..Adele had ook zo'n soort look, dus alles recycled weer.
    Als tiener/puber zijn volgens mij alle emoties uitvergroot. Het trieste is nog triester en de onzekerheid voel je nog harder. Andersom is verliefdheid helemaal geweldig en zwijmel je daarin weg. Van alles een beetje dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh heerlijke muziek! Ik denk aan heel veel terug met veel plezier!
    Was toen al heel erg met muziek bezig en dat is nooit overgegaan!
    Mooie bijdrage!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dus een selectief geheugen of ik heb de pubertijd gewoon overgeslagen.
    Tijdens deze muziek was ik er trouwens nog niet aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterend! Die muziek herinner ik me als de dag van gisteren (nu ik het na jaren weer hoor), maar ik had er nog nooit beeld van gezien!
    Het brengt me terug naar de zolderkamer waar ik mijn schriftelijke cursus zat te doen met de radio aan (Luxemburg!) en intussen bijhield welke plaatjes er gedraaid werden...
    Die puberproblemen zijn niet alleen van toen en zeker niet alleen van meisjes: wij hebben een paar puberende kleinzoons...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn tienerjaren waren ook niet echt een succes. Veel drama, met name door foute verkeringen.
    Maar met de komst scheen de zon en nog steeds. Leuke bijdrage deze week.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de komst van Hubbie, natuurlijk.

      Liefs Frederique

      Verwijderen
  10. och hemel heb je de super sobers te voorschijn gehaald ? Ik heb die lp wat gedraaid thuis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Och, och... het was af en toe een groot drama, maar ik heb ook heel veel toffe herinneringen.
    Leuke keuze, vooral ook om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen