vrijdag 16 januari 2015

Oorzaken

Na goed nadenken , geloof ik de oorzaken voor mijn stevige dip achterhaald te hebben
Ik was ook tijdens de retraite minder dan normaal naar buiten geweest en ook minder lang per keer. Het lijkt me dat lichttekort mijn melatonine een beetje in de war heeft geschopt en als dan twee stevige stresserikken zoals de Sociale Dienst en Terroristen op mij loslaat, dan is de uitkomst negatief.
Het was een beginnende winterdepressie in combo met externe factoren.
Vrijwel iedereen klaagt deze keer erg over de winter en depressieve gevoelens, valt me opeens op, en dat zal dezelfde oorzaken hebben in grote lijnen.
Mijn remedie; zo vaak mogelijk minstens een uur naar buiten. Dan maar tot de tanden bewapend met koude verdrijvende middelen, het is beter dan andere geestverheffers.
Terroristen blijven ons wereldbeeld nog wel even doorkruisen, dat blijkt wel weer uit de recente ontwikkelingen in bv België, dus dat moeten we maar accepteren zoals je een aardbeving zou moeten accepteren. Niet bang zijn, gezond verstand gebruiken en vooral je niet laten intimideren. Vrijheid van Woord, Gedachte en Geest is niemand helemaal af te nemen en met zovele liefhebbers van de Vrij Meningsuiting, weten de dood en verderf-zaaiers ook niet meer waar te beginnen.
Dingen zoals de Sociale Dienst, waarvan ik een jaar dacht die uit te kunnen zwaaien en ervan verlost te zijn, zijn een kwaad dat menigeen overkomt. We moeten ook daar strijdbaar zijn en en niet over ons heen laten lopen. Dat zijn de enige echte wapens die je in kunt zetten.
Vanmorgen al een goed begin gemaakt door naar de dijk te gaan en daarna nog even wat dingen in de stad te halen. Somberheid en moeheid; ksssssssssssssssssttttttttttt, fort, wegwezen!

9 opmerkingen:

  1. Een goede beslissing om de dijk op te gaan en te gaan lopen. Het is niet alleen goed voor je hoofd maar je doet zo ook weer een hoop vitamine D op. De zon komt in je hart en dat is toch mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook zo blij dat het vandaag beter weer is en ik weer eens kan wandelen. Ik wil conditie opbouwen en doe thuis ook al oefeningen en voor de TV fiets ik 20-30 minuten met zo'n klein ding voor je stoel of bank. Maar naar buiten wil ik ook graag. Vaak is het dan ook nog zo dat het slecht weer is als ik wel kan en als ik niet kan dat het wel wandelweer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed van je. En vandaag is het bepaald geen straf om buiten te zijn: knallende zon! Wel goed inpakken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu ik dat lees bij je van meer weer-somberheid, realiseer ik me, dat het in mijn omgeving ook zo is. Wat ben ik mijn genen dankbaar,dat ik daar geen last van heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En een veel fijner muziekje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp dat je je gefrustreerd kunt voelen door bureaucratische zaken..Zou ik ook last van hebben. Maar stel dat er geen Sociale Dienst zou zijn......? Ik denk dat het toch ook heel veel goeds in zich heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed van je, naar buiten! Ondanks de zon, was het hier in NoordNederland wel koud vandaag. Als ik dan weer in huis ben, word ik er slaperig van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met die wind naar buiten.... doe het ook niet gauw. Niet om te wandelen. Dan maar effe lekker hout hakken. Maar uiteindelijk vind ik het eigenlijk áltijd buiten veel minder lelijk weer, dan het van binnen lijkt. Maar jezelf een schop onder de kont geven, dat is soms zo lastig... supergoed dat je toch gewoon gaat.

    BeantwoordenVerwijderen