zaterdag 24 januari 2015

Ode aan het leven Zwijmel

In 1964 richtte  Ramses Shaffy de theatergroep Shaffy Chantant op.[2] Hij werkte langdurig samen met zangeres Liesbeth List en pianist Louis van Dijk. Het bekendste lied van de groep werd de Shaffy Cantate. Anderen maakten korte tijd deel uit van zijn ensemble, onder wie Thijs van Leer (aan hem is het lied "Jij bent nu daarbinnen" gewijd).
Dit was een opzienbarende groep toen, er werd van alles door elkaar gepresenteerd , gedichten, jazz, klassiek, chansons, cabaretachtige liedjes en Shaffy 's eigen werk was de rode draad. En vanzelf was het  de energieke sfeer die Ramses om zich heen had hangen die afstraalde op anderen zowel in het gezelschap zelf als op het publiek dat massaal kwam kijken.
Het geheel was een soort Ode aan het leven in al zijn facetten. Een gedenkwaardige periode! Ik heb de LP nog.

12 opmerkingen:

  1. Heerlijk Ramses. Ik heb tot mijn 15e om de hoek gewoond bij hem maar toen was ik me nog niet zo bewust van zijn muziek.

    Eind 60-er jaren wel verschillende keren Shaffy Cantate zien optreden in het Felix Merites gebouw. Vroeger hoefde je ook nog niet heeeeel lang van te voren te reserveren, de kocht gewoon op de dag/avond zelf kaartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg meteen zin om mee te galmen. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ramses was een fenomeen! Leuk om weer te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik galm direct mee. Heerlijk en prachtig zo op de zaterdagochtend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ramses..... hij had iets...... soms vond ik het helemaal geweldig, en soms ook niet..... zijn charisma was onmiskenbaar , vond ik altijd.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met veel genoegen luister ik hier naar. Zó mooi! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ramses was goed., wel een beetje apart.

    groetjes, Ria



    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt van die tijd, heerlijk. Zulke galmende woordeloze zang hoorde je veel toen ik nog klein was.....ik ga even in regressie Vlasje ;)
    fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bijzonder dit hè? Ik zou het nooit opzoeken, maar als het dan voorbijkomt, dan luister ik het altijd helemaal uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hetzelfde als Natasja. Op het laatst vond ik hem zo ontroerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een man apart, maar sommige liedjes zijn erg mooi.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel bekend natuurlijk. Maar helemaal niet erg het hier weer te horen. Hoogtepunt in het Nederlandse lied. Zonder meer.

    BeantwoordenVerwijderen