maandag 19 januari 2015

Mysterie

Sommige mensen zijn moeilijk te begrijpen, ze hebben periodes dat iets heel leuk is en opeens deugt er niks meer van, of is het opeens niet meer leuk.
Neem de wandelbuum. Tot een paar maanden terug kwam hij minimaal twee keer per week langs en zat vol verhalen, vragen en andere gespreksstof en opeens kwam hij niet meer. Ik stuurde nog een paar maal een mail en belde, maar zonder uitleg verdween hij uit beeld. Ik zie hem ook nooit meer lopen, maar als hij de straten hierachter gebruikt als entree en vertrek, dan is die kans ook vrij klein om elkaar tegen het lijf te lopen. Is er iets gezegd of gedaan wat anders dan anders was? Nee en ik ben me ook totaal niet bewust van iets dat hem opeens op andere gedachten kon brengen. Het enioge is dat hij misschien weer is gaan drinken, een geestelijke instorting heeft of geheel bekeerd is door Het Leger des Heils (heeft hier vlakbij een vestiging met opvang) waar hij steeds vaker koffie ging drinken.

 Het is dus een raadsel.
IK heb een reservesleutelbos van hem in bewaring gekregen en twijfel wat ik daarmee moet doen. Gewoon maar laten hangen voorlopig.
Een van de vele mysteries van het leven zullen we maar zeggen.
Mijn protegé (die ik niet meer zo zal benoemen) komt wel geregeld in beeld, in levende lijve, per telefoon of via de chat op FB. Hij gaat heel goed. Heeft de dood van zijn moeder keurig verwerkt, heeft zijn kat weer in huis en wandelt veel en vindt rust. Houdt evengoed contact met de mensen die daarvoor ge-eigend zijn en heeft zijn zaakjes weer aardig op orde. Ik geef hem wel af en toe wat advies of probeer hem wat ideeën toe te spelen, maar hij staat goed op eigen benen. Ik noem hem nu voortaan vriend M. , dat voelt beter.
 Ook een wonder dat het zo goed gaat, en ik hou vooral in de smiezen of het ook ECHT zo is en geen masker. 



6 opmerkingen:

  1. Soms verdwijnen mensen uit je leven en soms verdwijn je zelf ook (al dan niet bewust) uit het leven van anderen. Dat kan soms best pijnlijk zijn. Mis je het contact met de buurman? Of maak je je zorgen om hem? Of ben je bang dat je iets verkeerds hebt gezegd?
    Soms past het contact of een vriendschap niet meer, hoe dat precies werkt kan inderdaad en mysterie zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen gemis of zorgen, alleen bevreemding. Denk toch echt dat het weinig met mij te maken heeft en anders had hij het kunnen zeggen.

      Verwijderen
  2. Echt wat voor M hoor om geen protegé meer te willen zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen idee van hem, maar van mij, hij is gewoon een zelfstandig mens en ons contact vooral meer vriendschap dan wat anders.

      Verwijderen
  3. Als je buurman inderdaad ziek of ergens opgenomen is,hoor je misschien ineens weer van hem.Wonderlijk zoiets

    BeantwoordenVerwijderen