zondag 18 januari 2015

Home

Misschien beledig ik iemand hevig, maar ik kan er niet omheen; ik vind HOME of WELCOME voor de ramen behoorlijk maf. Ten eerste hou ik niet zo van trends, we hadden ooit de ganzen met een zakdoekje om de hals, de beschilderde dakpan en nu dus letters.Ten tweede is het fout voor mij, zodra het volop bij bv Xenos en ACTION te vinden is. Dan is het geen trend meer, maar een massacommercieel item, gespeend van elke orgininaliteit.  HOME, dat weet je zelf toch wel, waar je woont? Of ben je vaak zo stoned of dronken dat je je huis niet meer kunt vinden? Dan werkt het ook niet, als er vijftien huizen zijn die melden dat ze HOME zijn. En als je dan toch probeert binnen te komen ergens met zo'n vermelding, dan ben je vast niet WELCOME, want wij Nederlanders zijn best kieskeurig met wie we binnen willen hebben.
Niets voor mij dus. Maar ik kijk er op uit, zie het tijdens ritten overal en verbaas me over het opduiken van dit soort items in zoveel huizen. Schapen zijn wij.
Maar HOME ben ik nou wel weer, ook zonder die letters in zicht. Ik voel me weer de oude Vlas, mijn diagnose van winterdepressie was dus waarschijnlijk toch juist. Afgelopen week veel erop uit geweest en zie de stemmingsbarometer steeg gelijk.
De kou is natuurlijk best te doen en als je het niet al te lang rekt, het buitenzijn, is het net voldoende om het weer heerlijk te vinden om de warme kachel op te zoeken. Ik ben dan extra blij met het feit dat ik gewoon een gaskachel heb in de huiskamer en geen CV.
Dus is het leven weer goed, ondanks de engheid van de wereld en  ons regeringsbeleid en zijn uitvoerders.


13 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens over home etc. Maar aan de andere kant doen we zelf ook wel eens met "rages" mee. Vorige week kwam ik in de kringloopwinkel gehaakte kastrandjes en vensterranden tegen en die heb ik zelf ook gehad en de deurkozijnen bruin en de deuren lichtbeige, toen kwamen veel herineringen aan die tijd boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben het helemaal met je eens , in mijn straat staan prachtig ingerichte huizen ,maar ze stralen niet echt uit wat voor mensen er wonen, want iedereen heeft ongeveer dezelfde meubelen , tv en decoraties staan. mijn huis is duidelijk een uitzondering, 2e hands meubelen en ouderwetse decoratiespulletjes in niets lijkend op wat de rest van de straat heeft staan, ook mijn naaste buurvrouw is een uitzondering , zij heeft als accent kleur knalroze ,ook niet iets wat je erg vaak ziet, maar onze huizen stralen wel uit wie wij zijn en hoe wij in het leven staan. mijn spulletjes waren niet duur en zijn ook niet nieuw , maar ook al vind ik de andere huizen niet lelijk ingericht , ik zou voor geen goud willen ruilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik moest lachen :D
    Ik vat hem ook niet, de lol van zulks. Net als dit:
    http://www.tekstopcanvas.nl/in-dit-huis.html
    Als je dat boven je bank moet hangen.... das toch een beetje het zelfde als steeds op faceboek verkondigen hoe gelukkig je wel niet bent 'met me mannetje'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is net zo gek als die bezems die je ooit bij iedereen voor de deur zag staan. Maar waarmee nooit iemand veegde.
    hier ook geen home of welkom voor de deur of raam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De 'rage' van de ooievaars in de voortuin van mensen die pas een babietje kregen, is in onze omgeving precies voorbij. Nu zijn die ooievaars 'vervangen' door een slinger die voor het raam wordt opgehangen met 'it's a girl' of 'it's a boy'.....
    Allemaal enorm commercieel gedoe waarvan ik de meerwaarde niet inzie.
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Herkenbare verwondering: http://nietzomaarzooo.blogspot.nl/2013/09/hotel-motel-holliday-inn.html.

    Heb hetzelfde met Boeddha-beeldjes in huizen en, tegenwoordig ook mega-groot liefst in tuinen, van mensen die geen flauwe notie hebben wie Siddharta was of deed of waar het voor staat. Alleen dat het trendy is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach de toko van de producenten en verkoper moet ook draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, ha, na de ganzen, jaaaa ook ik had de ganzen uienbewaarpot!, maar voor de tuinlaaf, ben ik definitief afgehaakt... Dus ook hier geen home, welcome, takken met frutsels, zeepslingers en hartjes in 'home sweet home'.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier geen bordjes of welkom. Wij zijn gewoon wij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jaaaa, ik ben beledigd! Ik heb een speciale workshop HOME zagen gedaan!
    En daar was een wachtlijst voor!

    Haha, Vlas, wat heb je toch een superblog! Jouw blog staat bij mij al tijden op nummer 1!
    Groetjes weer!
    Jennifer

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal eens Vlasje. Hier komt zo'n home-bordje er ook niet in. Er zijn inderdaad al schaapjes zat.
    Maar ik ben toch wel blij met mijn CV eerlijk gezegd. Die gaskachel uit de jaren '70 die altijd afsloeg zodat je de hele tijd op dat knopje moest hameren, hoef ik niet meer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha! Hier ook niet hoor! Net zoals die uit de kluiten gewassen, perfect symmetrisch neergezette vazen en lampen die je voor elk raam ziet staan. Onze vensterbanken staan vol met planten en kweeksels voor de tuin. Veel werk om het stofvrij te houden maar wel lekker ons eigen ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, wat een heerlijk blogje... Ik ben ook allergisch voor houten ganzen, beschilderde dakpannen, betegelde tuinen met rietpluimen, Xenos-boeddha-beeldjes... En wat dacht je van die mensen die van alles 2 voor het raam hebben staan? Moet je maar eens opletten: twee grijze vazen met orchidee, twee identieke kaarsenstandaards, twee accubakken met witte porceleinen appels. Alles symmetrisch, zonder kraak of smaak, zonder verhaal. En dat is niet bij 1 huis zo, hele straten, wijken apen elkaar na. Als we weer eens in zo'n wijk terecht komen, zeg ik altijd: 'Kijk, ze hebben hier de Ziekte Van Twee.'

    BeantwoordenVerwijderen