vrijdag 30 januari 2015

Gluten-free en Superfood Bashing

Geregeld kom ik in tijdschriften, kranten,  op blogs en andere internetkanalen en op tv kritische berichten over Superfoods en Glutenvrij eten tegen. Kritisch zijn is goed, heel goed zelfs, maar dingen genuanceerd benaderen nog beter.
Superfoods, heb je ze nodig, nou nee, er zijn genoeg gewone voedingsmiddelen die ook in de categorie Super vallen, zoals koolachtigen, bessen en vrijwel al het andere fruit en groenten en zaden en noten in min of meerdere maten. En superfoods uit de winkel vallen eigenlijk in dezelfde categorie maar zijn wat exotischer of vergeten en klinken daarom spannender dan boerenkool of rode bessen.
Maar voor alle voeding geldt in mijn opinie, dat afwisseling, onberispelijke herkomst (dus liefst biologisch en onbewerkt) en zo dicht mogelijk bij de natuurlijke voeding van onze verre voorouders staand, de beste garantie voor een goed patroon is. Je hoeft dus geen goijibessen of maca poeder te kopen, het mag wel. Het is vaak lekker en een goede toevoeging en door de hoge gehaltes aan goede stoffen erin, kan het een prima boost geven. Nodig, nee dus.
Bovendien komt al het goede nooit uit een voedingsmiddel of poedertje of pilletje, het is het totaal van wat je binnenkrijgt dat telt. Voor mensen die op de een of andere manier dieet houden (of gehouden hebben) of een beperkt voedingspatroon moeten aanhouden kan het een welkome aanvulling zijn en je helpen snel weer op een goed peil te komen qua voedingsstoffen. Maar niemand eet alleen maar moerbeibessen of quinoa, gelukkig, want dat zou ook niet gezond en onbetaalbaar zijn. Vroeger aten onze oervoorvaderen wat voorhanden was en dat was veel soorten en vaak zeer gevarieerd. Een neanderthaler uit Duitsland at geen kokosolie, maar misschien wel vlaszaad en weegbree- en teunisbloemzaden, naast noten. Allerlei wilde bessen en wortel en groen blad kwam bij vis en wild (allen met goede vetten) en eieren. Die had nooit van macapoeder of spirulina gehoord. Zijn tropische broer weer niet van paardenbloemwortels of eikels. Zo zocht ieder wat beschikbaar was en dat was vrijwel altijd goed gezond voedsel.
Dan kom ik vanzelf op gluten, want dat stond eigenlijk niet op het menu toen, de paar handjes vol graszaden, waren er maar tijdelijk en het waren wilde grassoorten, met veel lagere glutengehaltes dan wat wij als graan kweken en vooral de laatste vijftig jaar telen. Dat zijn gewassen die de oermens niet herkent zou hebben en waarschijnlijk ook niet verdragen kon, net als velen van de huidige mensen.
Een groot aantal "deskundigen"en medici maken de fout om coeliaki als de enige vorm van glutenovergevoeligheid te zien. Ze vergeten dat gluten ten eerste een verzamelnaam zijn van een groot aantal stoffen en dat elk van die stoffen hun eigen voor- en nadelen hebben. Sommige mensen verdragen het merendeel van de gluten wel, maar één of meerdere specifieke niet, anderen raken alleen bij grote hoeveelheden geirriteerd en nog weer anderen verdragen het merendeel helemaal niet. Dat zijn verschillende vormen van allergie of overgevoeligheid die ook allen tot verschillende symptomen leiden en dat hoeven niet in de eerste plaats darmproblemen te zijn, maar vooral ook immuniteitsreakties op allerlei vlak.
Een paar weken glutenvrij (en dan niet meteen glutenvrij brood en pasta aanschaffen, maar het echt even uit je voeding weglaten van alle glutengranen), kan opzienbarende resultaten geven en hoeft niets te kosten en je doet er helemaal geen kwaad mee. Dus doe het allemaal nou niet meteen af als hype, soms worden dingen ontdekt (de oorzaak van kraamvrouwenkoorts, een bacterie als oorzaak van maagzweren, de oorzaak van gekkekoeienziekte, etc, de giftigheid van radioaktieve horlogewijzers, van bepaalde verfsoorten, roken, asbest om maar een paar dwarsstraten te noemen)die uiteindelijk onze inzichten wijzigen en dit zijn vergelijkbare zaken.
Voor mij, van jongs af aan darmproblemen, vanaf mijn 7de de diagnose Colitis Ulcerosa, altijd immuniteitsproblemen en nooit onderzocht op glutenovergevoeligheid, was het glutenvrij eten een opzienbarende ontdekking. Niet alleen mijn darmen knapten aanzienlijk op, mijn allergieën verdwenen of verminderden  op grote schaal. Mijn energie nam toe, ik voelde me veel beter en ik ben al anderhalf jaar (zolang ik omgeschakeld ben) niet meer verkouden of grieperig geweest, terwijl er vroeger maar iemand in een naastgelegen dorp hoefde te niezen of ik was aangestoken. Ik gebruik, om mijn dieet volwaardiger en afwisselender en om het lekkere, diverse superfoods en omdat je daar maar kleine hoeveelheden van gebruikt, is het best op te brengen, je doet er lang mee en als je verspreid inkoopt is het geen grote aanslag op je budget- er valt ook veel  voor mij ongezond voedsel weg. Ik ben dus een fan en hoop dat veel mensen de proef op de som eens nemen, het zou velen verbazen hoeveel goeds het met je lijf kan doen. Merk je helemaal niks, nou was het zo erg om het uit te proberen?
Kom ik ga een kommetje geitenyoghurt maken met wat in water gekookte havermout,  een schepje gemengde zaden, een geraspte appel, een theelepel gelatine poeder en een theelepel lijnzaadolie en een flinke snuif kaneel en wat gewelde krenten. Kan ik uren op voort.

4 opmerkingen:

  1. Goede uitleg Vlasje. Ik ken meer mensen, die zich stukken beter voelen zonder gluten. Merk je dat, dan gaat meestal de kritiek langs je heen. Maar hoeveel mensen worden door ongenuanceerde kritiek weerhouden van uitproberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bekeek net de uitzending van Keuringsdienst van Waarde over Superfoods van gisteren. Kijk maar eens. Sluit goed aan bij jouw blog.



    Negerzaad is trouwens voor menselijke consumptie geschikt. Weet ik alles van. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond die uitzending van Giel -hoeheetieookweer- van radio 3 toen wel mooi.
    Als je zegt dat brood niet lekker op je maag ligt, dan is dat aanstellerij want je hebt geen coeliakie. Maar dan wel roeptoeteren dat alleeeen maar superfoods eten ongezond is. Wie doet dat nu? Iedereen die ik ken die zelfs ook maar mindert met brood, merkt positieve effecten. De mensen die stug volhouden dat het wel gezond is, zijn toch vaak de... minder gezonden. Maar koop lekker activia, extra vezelrijk brood en een kuipje becel, dat helpt vast ;)

    BeantwoordenVerwijderen