dinsdag 9 december 2014

Winkeldieven

Laatst stond in het plaatselijke sufferdje een groot artikel over de heftigheid van winkeldiefstallen hier ter plaatse. Landelijk is het ook niet mis, maar hier schijnt het records te slaan.
Ooit jatte ik per ongeluk iets (echt, stond rechtop in mijn winkelkarretje en werd zo onbedoeld over het hoofd gezien) en ik schaamde me dood, terwijl het niet expres was.
Maar al diverse malen ben ik het fenomeen tegengekomen. In een super, waar een man in het kantoortje was opgesloten in afwachting van de politie (het was een notoire jatter) en daar de hele boel onder het gebrul van wildemanskreten kort en klein aan het slaan was. Ik kwam met zwetende handen terug.
Een andere keer kwam een man, die ik wel kende, net uit een winkel gestormd , achtervolgd (vergeefs) door het personeel. Mijn  hart zat in mijn keel en ik was stomverbaasd toen de betreffende man een paar dagen later gewoon vriendelijk gedag zei.
In Amsterdam werd ik tijdens zo'n achtervolging eens tegen de grond gewerkt op de Nieuwerzijds. De dief rende met een mannenkostuum over zijn schouder door het publiek.. een héél kostuum,  2e broek gratis, stond op het reclamebord....
Gistermiddag bij De T.uinen waren de winkeldames in rep en roer omdat ze net een winkeldievegge de tent uit hadden gejaagd door het alarm te laten afgaan. (ik dacht al, ik ben nog niet eens binnen jongens......... toen ik aan kwam rijden). Ook daar kwam het dagelijks voor, vertelden ze. En soms voor honderden euro's spullen.
Wat moet je dan een kouwe kikker zijn.
 Het gekke is dat het dus bijna nooit daklozen of minima mensen zijn, die het doen, maar echte bendes, soms van Oosteuropeanen, of mensen met geprepareerde jassen en tassen. Winkeldiefstal als baan dus.
Ik kan er niet aan wennen dat mensen zo crimineel zijn, al ben ik niet zo naief dat ik niet weet dat het gebeurt.



7 opmerkingen:

  1. Ik ben er gelukkig nog nooit getuige van geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Triest! En het nare gevolg van oplettendheid zag ik eens. Een huilende peuter,die bij appie gescand werd. Haar nieuwe shirtje van de h.ema was niet goed gedemagnetiseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet je in een dorp doen, stelen. De schande die er dan over je heen komt........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was 'ns met mijn moeder (toen 88 jaar, altijd in hetzelfde dorp gewoond) bij H..eM.a.
    Ze kocht een paar kleinigheden, rekende af en bij de deur ging het alarm! De verkoopster de spullen nogmaals in het bakje bij de kassa gedaan maar bij de deur ging het alarm weer af. Mijn moeder helemaal verschrikt en overstuur, bijna in tranen, wilde niet met mij de winkel op die manier verlaten. De filiaalchef wilde in haar tas kijken maar dat stond ik niet toe. Na even nadenken schoot me te binnen dat ze een half jaar geleden een portemonnee bij dezelfde zaak had gekocht. Portemonnee uit haar tas en jahoor...in 'n vakje voor een pasje bleek nog een magneetstrip te zitten. Die eruit gehaald en we konden de winkel eindelijk verlaten....zonder excuses van filiaalchef of verkoopster.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mij steeds weer zo choqueert is dat criminelen vaak ook nog zo creatief zijn in het crimineel zijn. Dan houden ze bijvoorbeeld dagenlang een winkel in de gaten om te kijken hoe de routines daar zijn, en spelen daar handig op in. Of wat dacht je van die computercriminelen, die virussen ontwikkelen en rondsturen. Daar moet je toch behoorlijk slim voor zijn. 'Gebruik je creativiteit nou eens voor iets opbouwends.', denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het valt mij juist op dat winkelpersoneel helemaal niet oplet wat er langs hun kassa komt. Het meest brutale dat ik heb gezien waren twee jonge mensen die tussen hun boodschappen een enorme soeppan op de band zetten met daarin een heleboel zakjes dipsausmix. Ik stond erachter en kon gewoon in de pan kijken. Het meisje achter de kassa keek verbaasd naar de pan, tilde hem op om de streepjescode te zoeken (het was overduidelijk een heel oude pan) en schoof hem toen langs de kassa zonder erin te kijken. Ik was stomverbaasd en heb het kassameisje erop aangesproken toen ik aan de beurt was. Ze keek me alleen maar schaapachtig aan en deed niets. De dieven hadden wel heel snel hun spullen bij elkaar geraapt en de soeppan gegooid, maar ze waren nog steeds in de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen