woensdag 10 december 2014

Watertrappelen

Vanmorgen was de storm van afgelopen nacht gelukkig grotendeels gaan liggen en kon ik gewoon de stad in met mijn scootmobiel om de bioboodschappen te halen.
Op de hoogte van de groenteman die deze tassen distribueert , liep een donkere, middelbare man met een rollator te schuifelen. Toen ik klaar was met de tas en andere spullen reed ik weer terug om op nog geen 10 meter van de winkel dezelfde man te zien die achter zijn rollator loopbewegingen maakte zonder vooruit te komen. Parkinson, wist ik meteen, omdat ik daar in het verleden vaak mee ben geconfronteerd in het verpleeghuis o.a.. Ik bood hem hulp aan en na hem een ruggesteuntje te hebben gegeven ging hij van slot en liep een paar passen verder om meteen weer op slot te gaan, waarbij de loopbeweging verstart tot een soort watertrappelen op het droge, waarbij je geen centimeter vooruit komt. Weer hielp ik hem en we kwamen in gesprek. Inderdaad Parkinson en hij had deze rollator gekregen speciaal voor buitenshuis. Nou dat werkte niet. Hij had ook nog geen taxibonnen, dus moest noodgedwongen met bus met die loophulp. Dat is dus echt niks. Afgescheept met verkeerde hulpmiddelen en geen goede indicatie.
Heb hem geadviseerd snel met de indicatiemensen van de Gemeente contact op te nemen en het opnieuw te laten beoordelen. Hopelijk wordt hij wel goed geholpen nu, want dit was tragisch. We maakten er grapjes over, want hij had ook nog gevoel voor humor, maar eigenlijk is het eerder om te huilen.
En er was in deze winkelstraat niemand die ook maar informeerde of de man hulp nodig had. Ik kon hem ook niet assisteren op zijn verdere tocht, gezien mijn eigen beperkingen, dus ik hoop dat hij niet nog staat te watertrappelen ergens midden in de stad.
Leuke zorgplannen toch, Kabinet?


6 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk Vlasleeuwenbekje maar er moet mij toch iets van het hart: we kunnen alles wel op op het bordje van het kabinet gooien maar ook de gewone mensen in de winkelstraat staken geen poot uit (behalve jij dus) om deze meneer te helpen. Dat baart me ook erg veel zorgen! Als ik op straat niet verder kan zal het vergrote deel van de (het-kabinet-deugt-niet) schreeuwers mij laten stuntelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat er gewoon niemand iets deed is echt afschuwelijk,mensen zijn veel teveel met zichzelf bezig blijkbaar ! Ik hoop dat er betere hulp voor deze man zal komen .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onwijs triest dat de man zo was afgescheept. Goed dat jij hem hebt geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er participeerde dus verder niemand? En dat is nou juist wat het kabinet ons blijmoedig influistert om te doen (dan hoeven zij dit niet meer). Het klinkt heel vriendelijk, participeren, maar voor deze meneer was het meer creperen. Of watertrappelen en hopen dat hij zijn duimen boven water houdt.
    Ik was gisteren in onze apotheek en daar stond een oudere heer een beetje te klungelen met zijn rits. Spontaan vroeg een man of hij hulp nodig had. Kijk...daar werd ik nou blij van. Zo kan het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach, arme man. En wat opmerkelijk dat juist jij, in scootmobiel, de enige was die hielp.
    Vorige week kwam mijn wederhelft langs een verlamde man en zijn begeleidster. De rolstoel had het begeven en moest overeind gehouden worden wat, begrijpelijk, nogal zwaar was. Er waren een aantal voorbijgangers, waaronder mijn wederhelft, die meehielpen tot de politie en ambulance kwamen (en dat duurde nogal, het was een recreatiegebied en ze konden het niet 123 vinden). Maar er waren ook geergerde voorbijgangers omdat ze het fietspad blokkeerden. Is toch van de zotte?

    Hopelijk krijgt de watertrappelende meneer een nieuwe, goede indicatie.

    BeantwoordenVerwijderen