maandag 1 december 2014

Uit het hart gegrepen

Spring altijd in het diepe.
Het ondiepe doet namelijk zeer.
Auteur onbekend  (Ingestuurd door:  Angela de Mol Moncourt, Renkum NL)



De Dagelijkse Gedachte van vandaag. En die is zo waar. Vertrouw maar op jezelf en je vermogen om van alles te doorstaan en GAAAAAAAN. 
Stinkende heelmeesters etc, ja het onbekende maakt angstig, maar soms is het zo helend om uit je comfortzone te gaan en te ervaren hoe sterk je eigenlijk bent. Je zult verbaasd zijn.
Als ik naar het programma Geef mij je angst kijk, zie ik mensen die gevangen zijn in hun angst en die niet meer vertrouwen op hun echte zelf, maar allerlei rituelen in leven hebben geroepen die hun leven verpesten en hun angst zo hoog op een stoel hebben gezet, dat ze blijven buigen en slaven voor hun angst.
Hetzelfde bijna met verslaving; lichamelijke ontwenning is een heftig gebeuren, maar in tijd te overzien, maar het geestelijk afhankelijk zijn heeft een herstel van kracht en realisme nodig en dat blijkt vaak het moeilijkste. Uit je gewenning stappen en zien wat aan  je gedrag ten grondslag ligt en daar naar handelen , blijkt voor sommige mensen een stap te ver. Ze blijven liever onderworpen aan hun onterechte ideeen, dan dat ze de verantwoording voor vrijheid durven te nemen. Vrij zijn is soms een hele nieuwe en enge wereld, maar de bekende omgeving van verslaving of angst is zo pijnlijk voor het slachtoffer en zijn omgeving dat het zelfs mij als kijker pijn doet.
En ik weet waar ik over praat. Alcohol speelde  een veel te grote rol , ooit en ik rookte als een heel industriegebied. Ik kickte op teveel en ooit at ik ongezond. Ook diverse fobieën heb ik overwonnen en dat voelt zo geweldig en maakt je zo sterk. 
Vrijheid is kracht.
 

7 opmerkingen:

  1. Wow het klinkt alsof je al heel wat hindernissen overwonnen hebt. Goed zeg!!!

    (PS: wist je al dat het adres van mijn blog veranderd is? De link die in je lijstje staat, klopt dus niet meer...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn echt zoveel soorten angst, dat ik me er over verbaas. Maar die angsten slaan blijkbaarbaar diepe wonden.
    En het zomaar overwinnen en ff uit je comfortzone stappen, vind ik wel erg makkelijk gezegd. Werkte het maar zo!
    Heel vaak ben ik het met je eens, maar ik vind dit blogje wel erg van "joh, laat maar waaien die angst en stop gewoon met drinken of drugs".

    Oooo, Vlas, moest toch wel weer een beetje lachen om je blog. Het zijn geen "stinkende heelmeesters".
    Het zijn zachte heelmeesters en die maken stinkende wonden.
    Haha, hij is wel leuk! Nu heb je waarschijnlijk alle artsen beledigd. Die peoples denken nu dat ze stinken! Hup, alle artsen weer een dwangneurose. Steeds ruiken onder de oksels! Jouw schuld! En jij maar zeggen, stap gewoon uit je comfortzone, want je stinkt niet.

    Groetjes, Eliane

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heelmeesters... ik trap weer in de val dat we thuis vroeger altijd spreekwoorden verhaspelden......
      Over die angst , het is zeker niet makkelijk, maar het leven mèt ook niet. Ik kom er eerstdaags op terug.

      Verwijderen
    2. Hee, je hebt toch helemaal gelijk! Als je het zo ziet, dan kan je inderdaad het beste kiezen voor de minst kwade en dat is dus leven zonder angst.
      Ik neem mijn "joh, laat maar waaien" opmerking dan ook helemaal terug bij deze.
      Jeetje, wat heb jij toch een goed inzicht in dingen. Zo had ik het dus helemaal niet bekeken!

      Veel groetjes, Eliane

      Verwijderen