zaterdag 27 december 2014

top 2000 zwijmel

Wat voor mij absoluut op nr 1 zou mogen staan is The Beatles als meest vernieuwende popgroep ooit, met dit nummer als een absolute doorbraak
in wat muzikaal mogelijk was. Ook de clip is een absoluut toppunt.
De ook al vervreemdende,  tekst, met allerlei elementen uit vooral John Lennons jeugd vormt een prachtige collage van beelden.

Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever

Living is easy with eyes closed
Misunderstanding all you see
It's getting hard to be someone, but it all works out
It doesn't matter much to me

Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever

No one, I think, is in my tree
I mean, it must be high or low
That is, you can't, you know, tune in, but it's alright
That is, I think it's not too bad

Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever

Always, no, sometimes think it's me
But you know I know when it's a dream
I think I know I mean -- er -- yes, but it's all wrong
That is, I think I disagree

Let me take you down,
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever
Strawberry Fields forever
Strawberry Fields forever.


8 opmerkingen:

  1. Ja, dit is echt een topper. Bijna al hun nummers zijn zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk nummer, ik hoor het graag

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. op zich ben ik geen Beatles-fan, nooit geweest ook.
    Mijn muziekvoorkeur is 100% afhankelijk van de bui waarin ik me bevindt...en als iemand die bp is kan dat dus van seconde tot seconde wijzigen. Ik zal dus ook nooit een nummer kunnen benoemen die definitief voor mij op die 1e plaats hoort te staan.

    Toch....snap ik jou wel.

    Wens je nog een fijn eind van dit jaar toe en dan op naar het nieuwe, nog onbekende dat volledig gevuld mag zijn met alle wensen uit jouw hart en ziel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om dit weer eens te horen. Ik wens je alle goeds voor 2015.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk heb ik voor het eerst de tekst eens goed beluisterd en bekeken. Het is een nummer dat er altijd al was, altijd is geweest, en wat altijd mooi is geweest. Ik vind het nu nog mooier dan zegmaar gisteren :-). Dank je wel voor deze eye-opener.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's een mooie van John Lennon he? Alles van de Beatles is trouwens goed. Wonderlijke tekst. Er zal wel een flinke dosis hash aan te pas zijn gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb even gezocht op wikipedia ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Strawberry_Fields_Forever ), en heb meer over de song en het ontstaan geleerd dan ik ooit had verwacht! John Lennon is toch eigenlijk altijd mijn favoriete Beatle geweest sinds ze zich als individuën begonnen te manifesteren (ik was meer van The Stones). Heel interessant!
    In die tijd werd er heel veel geëxperimenteerd: er kwamen veel nieuwe, elektronische instrumenten beschikbaar, en veel "exotische" instrumenten werden uitgeprobeerd, waarvan als eerste de Indiase Sitar uit mijn geheugen plopt.
    Wist je trouwens (ik niet, totdat ik n.a.v. je ZOZ ging zoeken naar Strawberry Fields) dat er in New York's Central Park een Strawberry Fields is ingericht, ter nagedachtenis aan John Lennon? ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Strawberry_Fields )
    Aangename jaarwisseling en een goed 2015!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bongeltje, het is een leuke geschiedenis om in te duiken. Ik heb er al veel over gelezen en deze kennis bezat ik al, je luistert wel anders als je meer weet!
      Fijn muziekjaar!

      Verwijderen