vrijdag 12 december 2014

Terugblik

Binnen 14 dagen zit ik te retraiteren maar nu al merk ik dat ik last(:-)) heb van inkeermomenten.
Hoe was dit afgelopen jaar voor mij?
Een jaar van hoop, verbeterende gezondheid ( inclusief herstel van terugslag), blijvend glutenvrij, grotere tussenpozen controle oncoloog, 10 jaar in remissie, meer en meer energie.
Een jaar van even zelfoverschatten in een poging te leren fietsen eerst gewoon, toen op een driewielfiets, maar moeten erkennen dat dat te hoog gegrepen was.
Een jaar van veel met de scoot erop uit, ook dankzij veel mooi en warm weer. Veel natuur, vrijheid snuiven en genieten van deel uitmaken van de wereld en al het mooi.
Nieuwe  vrienden, van FB, via allerlei wegen die zomaar op mijn weg kwamen.
Hervonden moed om te ruimen, eerst al het kassie vrij en toegankelijk en gebruiksklaar maken, nu het hele huis ontdoen van overbodige boeken en andere materie, die ik eerder niet kon loslaten en waarvoor  tevens niet de energie bezat om het aan te pakken. Loslaten dus, niet alleen van spullen maar ook van mensen en  ideeën die me niet meer passen, van herinneringen, wrok, angsten en allerlei remmende factoren in mijn leven. Dit is een proces dat voorlopig nog wel loopt maar o, zoveel ruimte en bevrijding geeft.
Af en toe op je snufferd gaan, soms letterlijk, vallen en opstaan.
Kortom een jaar van doorbraken en vernieuwing, van veel ouds van me afschudden en opengaan voor wat nog komt.
De kerstretraite staat dit jaar in het teken van openheid en creativiteit, met dat opengaan ben ik druk bezig, maar kan nog beter en daarom is daarop reflecteren niet zo gek, en creativiteit, ja vroeger was ik best wel lekker crea bezig, maar sinds het instorten van de schrijfclub en daarvoor al de kanker, is dat ergens ondergesneeuwd. Ik wil in de retraitetijd schrijven, en lekker met papier en kleur en de inhoud van mijn creakast gaan stoeien. Kijken of er reanimatie mogelijk is, of er remmingen zijn op dat gebied en hoe die te overwinnen.
Ik denk dat het zal bijdragen aan mijn levensvreugde.
Ik hoop dat dat gaat afstralen op het volgende jaar. 






5 opmerkingen:

  1. Ik weet wel zeker dat het zal gaan bijdragen aan je levensvreugde. Wat heerlijk de creativiteit de (her)ontdekken en te verwelkomen in je leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te lezen ga je mooie weken tegemoet.

    BeantwoordenVerwijderen