woensdag 31 december 2014

!Q#?X!@#&?!!

Het is ze gelukt! Ik ben even helemaal uit mijn retraite gedonderd en gistermiddag en nu boos en met hartkloppingsen achter de pc en de tafel vol pampieren gezeten.
In november had ik wat aanvragen bij de Gemeente ingediend betreffende minimaregelingen. Dat valt dus onder bijzondere bijstand en ook als AOW-ster val je dan weer in het hele circus van formulieren en eindeloze kopieen opsturen.
Ik kon bv een collectieve verzekering afsluiten, maar dat valt dus ook onder Bijzondere Bijstand. En het is niet genoeg om aan te tonen dat je alleen AOW als inkomen hebt, maar je moet van alles opsturen, oa over je hypotheek, 3 (!!!!) maanden bankafschriften, kopie van verzekeringsbewijs, identiteitspas enzovoort enzovoort. Gisteren werd ik gebeld door een (op zich) vriendelijke dame die vroeg of ik de formulieren wel ontvangen had. En ja ik moest echt alles opsturen ook al is vrijwel alles bij hun bekend van de voorgaande bijstandsjaren. Grrrrrrrrr.
Stapels papier geproduceerd (gelukkig heb ik een goedwerkende printer) en netjes gebundeld, ik was zo anderhalf uur verder voor 1 aanvraag.......Natuurlijk past deze papierberg niet in de bijgeleverde enveloppe, zodat ik maar een reuze-exemplaar uit eigen voorraad volgepropt heb en naar een postpunt gebracht, want alle brievenbussen zitten vrijwel dicht vanwege het vuurwerk.
Enfin het is de deur uit en nog net in het goede jaar. Maar mijn humeur is prompt beneden nul.
Was bijna te laat om de plastic afvalzakken buiten te zetten (ja mijn dagindeling was oorspronkelijk anders), naar de bieb en ODINspullen gehaald, tussen de meurende oliebollenkramen en lange rijen uitgehongerde mensen die daat stonden te wachten door. En nu thuis, met nog steeds een sik. Ik ben echt allergies geworden voor die instantie. En helaas gaat ook de CAK en andere dingen die nu nog soepel lopen ook over naar Gemeente of belastingen, dus klaar ben je.
Omdat ik niet van plan ben om de rest van het jaar (paar uren) en het begin van het nieuw met een donderwolk boven mijn hoofd door te brengen, ga ik mezelf zo heftig verwennen; eerst een geurig en warm badje, dan een lekkere hap, en een kleurplaat (van internet af) lekker dom inkleuren.  Zou dat voldoende helpen?
Vast wel, en anders gooi ik er nog wat extra chocolade tegen aan.

8 opmerkingen:

  1. Bah, vervelend hoor.
    Ik hoop dat je de sik straks weer kwijt bent, de chocola zou ik zéker nemen ;-)

    Goede jaarwisseling gewenst en alle goeds voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitermate frustrerend, vooral in deze digitale wereld.

    Lekker kleuren nu; kom je helemaal van tot rust. En weer terug in je zen-status.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken de gevoelens t.o.v dit soort instanties!! Ik zit ook met regelmaat met hoofdpijn en hartkloppingen na een aanvraag/telefoontje/regelzaken... Ga lekker aan het kleuren, dat zal helpen, na een heerlijk bad! Laat dit niet je periode van bezinning verpesten. Ik wens je een fijne dag verder toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is de afhankelijkheid die je zo frustreert, denk ik. Maar jouw vrije geest overwint dat snel. Via het afvoerputje van het bad spoelt het ongenoegen weg, zeker weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop,dat je een remedie vindt en je weer snel in harmonie bent. Want met al die veranderingen zal je nog wel eens met dit soort onzin lastig gevallen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik voel met je mee. Na het overlijden van mijn partner vorige maand kreeg ik iets minder dan 30 euro terug van de gemeentelijke belastingen omdat ik nu een eenpersoonshuishouden ben geworden. Het zou binnen 2 weken gestort worden, maar het werd 5 weken. Ach, een kniesoor die daar op let, toch? Maar wie schetst mijn verbazing als ik vandaag een brief vind met de sommering om het hele zwikkie binnen ene maand weer terug te betalen? Ik ben nl. niet het hele jaar alleenstaand geweest. Nee maar!
    Bestudering van het dossier leert mij dat de teruggaaf is gericht 'aan de erven van', en de sommering tot betaling aan mijn persoontje. Laat dat nu dezelfde zijn. Ik ben jurist en snap de 'logica' achter de bureaucratie heel goed, maar zelfs ik kan er af en toe van ontploffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Balen! Nu verder met het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik leef met je mee. Er zullen wel meer van dit soort zaken gaan gebeuren vanwege de wmo. Hoop dat je lekker bent bijgekomen van je bad, kleurplaat en chocolade.

    BeantwoordenVerwijderen