donderdag 4 december 2014

Citaat

Een citaat van Halina Reijn kwam recht bij me binnen;

Angst komt voort uit een drang naar controle. Het leven is chaos.

Jawel. Het leven is chaos. Al lijkt er op het oog veel ordening in dingen te zitten, uiteindelijk bestaan we uit door elkaar heen krioelende deeltje die soms dwars door elkaar heen gaan en naar de kosmos toe zie je dezelfde onbegrijpelijke warboel, van grotendeels onbegrepen processen. Elk ding wat ontdekt wordt, en in een bepaalde verwachting lijkt te passen, roept zoveel vragen op, die de boel alleen maar verder lijken te ontregelen, dat we uiteindelijk nog meer verwarring komen.
Deze week zag ik het DWDD-college van Robbert Dijkgraaf over oneindigheid en hoe overzichtelijk deze begenadigde verteller en uitlegger alles presenteert, het geheel is mindblowing. Sommige geleerde werden gek toen de enorme consequenties van hun theorieën tot hen doordrongen.
Wat moet de gemiddelde mens dan met dat alles.
Niet in paniek raken, ten eerste. Het heelal en alles erin en eventueel erbuiten funktioneert al langer dan wij ons kunnen voorstellen, dus morgen valt alles ook niet opeens uit elkaar. En wat doen we dan als tegenwicht? Ordenen om de chaos te bedwingen. Geleerden trachten alles in één theorie te proppen, en anderen roepen er een Schepper, een Grote Heerser bij, weer anderen proberen in elk geval in hun eigen leven zoveel mogelijk grip te krijgen. Dat leidt vaak tot neuroses en compulsieve stoornissen, die eigenlijk nog meer narigheid brengen dat datgene dat ze proberen in bedwang te houden. Soms is verdoving een aantrekkelijke oplossing, lijkt het, totdat ook dat meer ellende brengt dan waarvoor het te hulp werd geroepen.
En ik? Ik realiseer me dat ik in een wonder leef, een mirakel dat zelfs door de knapste koppen niet doorgrond is. En het is goed.Ik kan alleen maar verwonderd en stil toekijken en het meebeleven zolang het duurt.
Als mijn zeepbel uiteenspat, ik weet niet wat er dan komt, of er iets komt, maar ook dat zal ik, al dan niet meemaken, en ook dat is goed. Het hier en nu is het enige wat ik heb en ook dat stroomt als fijn zand door mijn vingers heen.
Me verbeelden dat ik belangrijk of uitzonderlijk genoeg ben om het te snappen of ontsnappen, zou van enorme hoogmoed getuigen, want zo denken al die andere miljoenen mensen ook, en dan heb ik het nog niet over diegenen die er waren en nog zullen zijn, noch over alles wat is aan materie en leven. Nee, het meemaken en op me af laten komen zoals het zich presenteert, en daar het enorme bijzondere van zien is voldoende. Meer dan genoeg!
Eindelijk is het me duidelijk dat elke strategie om controle te krijgen of gevoelens te onderdrukken, andere onaangename bijwerkingen heeft.
Voor mij is het leven veel beter geworden, sinds ik angsten recht in de ogen ben gaan kijken. Ze bleken minder grote dreigingen dan in mijn fantasieen erover. Niet weglopen, niet van alles verzinnen om het de baas te kunnen; het leven is wat het is en brengt wat het brengt, dat jij of wie dan ook ooit echte controle zal krijgen is gewoon een sprookje, zoiets als Sinterklaas.
De realiteit erkennen, jezelf ervoor open stellen en het leven waarderen zelfs in zijn minder briljante momenten, dat brengt rust. Het is geen flegmatiek of je maar laten gaan, maar meebuigen en genieten van dat gevoel.
Makkelijk, neuh, als je  nog niet zo ver bent, is het tegen je eerste instincten ingaan, maar als je die stapt hebt kunnen nemen, groeit je kracht per minuut.
Ik denk eigenlijk dat ik alles in het leven wel zal kunnen omarmen, ook pijn en verdriet en zelfs dood.


Wees om groot te zijn, geheel:
Maak niets wat jouw is
Groter of tot niets.
Wees al in alles
Leg zoveel je bent
In 't minste dat je doet.
Zo blinkt de maan in
ieder meer geheel
Wijl zij verheven leeft.

Fernando Pessoa 

8 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig geschreven stuk Vlasje!
    En wat heerlijk dat jij er zo naar kan kijken en er zo naar kan leven ook.
    Zover ben ik nog lang niet maar door dit soort schrijfsels en door mensen zoals o.a. jij,
    leer ik vaak veel nuttigs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het proces van accepteren dat alles verandert gaat vaak met stapjes. Die merk je pas bij terugkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven en zo waar. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent een ware filosoof en slaat de spijker op zijn kop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig gedicht van Pessoa! En wat een poëtische woorden van jouzelf.

    'Me verbeelden dat ik belangrijk of uitzonderlijk genoeg ben om het te snappen of ontsnappen, zou van enorme hoogmoed getuigen.' Dat is precies datgene waar ik me op het moment sterk bewust van ben. Het enige dat we hebben is het hier en nu, en het enige dat we kunnen doen is het vol overgave leven. Een vriendin zei tegen me: 'Zelfs als je dood gaat, dan is het leven er nog om voor je te zorgen.' Zij vertrouwt daar volledig op, en ik ben het nog aan het leren.

    O ja, en dan Robbert Dijkgraaf... Ik hou van die man! Twee jaar geleden hield hij ook al zo'n mooie lezing op TV over oneindigheid. Hij pompte ondermeer een met sterren versierde ballon op om het uitdijende heelal inzichtelijk te maken. Je zag meteen hoe de afstand tussen de sterren groter werd. Geweldig! Als ik vroeger les had gekregen van zo'n docent, zou ik me veel meer geinteresseerd hebben voor de beta-wetenschap.
    Hij haalde tijdens die lezing trouwens ook een mooi citaat aan van Theo Maassen:
    'Een onbeperkt universum? Ik begrijp onbeperkt spareribs eten al niet eens!'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha die Vlas!
    Yes, je hebt weer helemaal gelijk! Ik heb een tijdlang heel hard gebeden om een klein tipje van de sluier te mogen zien oplichten. En tjaa, wat maakt het uit als je weet dat je na de dood op een berg komt te zitten met z'n allen of ergens in de oceaan bij een mooi koraalrif.
    Het leven is een sprookje. Het leven is prachtig!

    En jij schrijft geweldig! En je leeft geweldig!
    Hartstikke fijn, dat je jouw leven met ons deelt.

    Groetjes,
    Rinske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ontroerend mooi geschreven, dank voor je tekst.
    Krijg ook zin om meer van pessoa te lezen, wat een prachtig gedicht.
    Groet uit la france

    BeantwoordenVerwijderen