zondag 16 november 2014

Zondagsrust

Voor mij niet om religieuze redenen, maar dankzij andermans religie. Het is zo stil en vredig op zondagmorgen vroeg. Ik l;uister, zoals vrijwel altijd, naar Vroege Vogels, natuurnieuws, vogelgeluiden, klassieke muziekjes en daarna een stukje OVT, waarin het verleden smakelijk belicht wordt. Om vervolgens over te schakelen naar Nederland !, met allerlei muziek die meestal niet veel aandacht krijgt, gevolgd door Wim Brands met boeken en hun auteurs.
Ondertussen, bestel ik O.dinspullen, lees de mail, doe wat administratie, en werk wat achterstallige dingetjes weg. Vandaag volgt vanmiddag schaatsen in samenvatting van de eerste Wereldbekerafstanden van het jaar. Soep (jawel weer een pompoen geslacht) hoeft alleen maar opgewarmd te worden, tussendoor maak ik salade en sapjes.
In huis kan het bijna niet getopt worden qua tevredenheid. Wat geniet ik van mijn zondagen!
Dan tank ik alle reservetankjes vol en lees de resterende weekendkranten, bijlages, tijdschriften en ander losliggend leesvoer weg en plan rustig aan de dingen die ik graag wil doen komende tijd.
Vanmorgen heb ik weer boeken toegevoegd aan de stapel die weg mogen. Dik door de 600 heen inmiddels en nog lang niet klaar. Als ik boven rondkijk naar wat nog moet, zou ik moedeloos worden, want er liggen ook veel bewaarde verzenddozen en doosjes en er staan grammofoonplaten, dozen cassettes,  dozen met tijdschriften, oude administratie en hobbyspullen, wat een zooi. Toch gaat het goed als ik kijk naar de planken boeken die al uitgezocht zijn en de ruimte die opeens zichtbaar wordt. Het is nog het lospeuteren van hoekjes van het te verwijderen deel, maar opeens zie je dat het loskomt, millimeter voor millimeter. Gewoon doorgaan, elke minuscuul beetje helpt.
Bevrijdend.

9 opmerkingen:

  1. Wat 'n heerlijke zondagen heb je, zo te lezen!
    Lekker beetje 'aanklungelen' met van-alles-en-nog-wat.

    Geniet van je dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O heerlijk he, die stilte. Behalve het schaatsen,want daar hou ik echt niet van en al je zooi (de mijne is weg!!) lijkt jouw zondag op de mijne.
    Fijne dag, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, het weekendgevoel. Ik eet tussen de middag een heerlijke soep met héél veel groenten uit de vriezer. Vanavond kan ik dan zonder schuldgevoel een keer niet echt koken, maar zelf brood-pizza maken. Met net iets minder groente dan ik normaal eet. Wat gestreken, wat gelezen. Straks met de hond naar buiten (ook als het regent) en zo kabbelt ook de Zondag hier heerlijk voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb gisteren Pompoensoep gemaakt en daar staat nu nog genoeg van voor vandaag. Heerlijk en zo eenvoudig om te maken (schil mag er gewoon aanblijven!). Ook hier leeswerk, mooie muziek, lekkere douchegeuren en dankbaar zijn voor alles wat er allemaal goed gaat rondom mij en de mijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. meer dan 600 boeken!!!! Jemig wat veel. Moet een opgelucht gevoel zijn als je die weg hebt gedaan. Fijne zondag!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier ook lekker vroeg op vanochtend , ook fijn om zelf rustig op te starten !
    dan is het ook fijn om met het gezin naar de kerk te gaan .
    je wordt er dan ook weleens bij stil gezet dat dat steeds meer bijzonder wordt in deze heftige tijd !

    BeantwoordenVerwijderen