zondag 30 november 2014

Statistieken en de uitzondering op de regel

Op 30 oktober begon mijn boekenprojekt, inmiddels zijn 1105 boeken ter weggeef klaar om het huis te verlaten of zijn deze boekentent al uit. Meer dan 20 dozen vol en er begint ruimte te verschijnen, er moeten nog een paar dozen en planken uit gezocht worden en dan mag alles  wat blijft, opnieuw gecategoriseerd worden en de bibliotheek boven weer met welwillende blik in oog genomen worden. Hopelijk voor de kerst (retraite) grotendeels klaar.  Oei wat een kick om in betrekkelijk korte tijd, met een niet al te grote energietank , zover te komen.
Elke reis begint met een enkele stap en vooral de moed om die te zetten, elke dag weer.
Het geeft meer energie dan het kost, ontdek ik.
Elke ochtend is het mijn eerste taak van de dag en daarna tintel ik van blijheid en zin in de dag.
Dit was een van de meest productieve maanden van mijn leven, de laatste jaren, en het doet mijn zelfvertrouwen veel goed. Zelfvertrouwen is ook voor mij, lang een dingetje geweest. Vooral omdat ik , als enig kind, vaak ziek, en vrij slim, altijd een buitenbeentje was. Niet echt gepest, maar wel vaak om gelachen; daar heb je haar weer..... Lichamelijk geen ster, met gym altijd de laatst gekozene, maar met veel koppigheid en eigenwijsheid mijn eigen weg kiezend.
Een superpopi figuur was ik niet, maar ook geen muurbloempje of zieligerd. Bij de jongens viel ik goed en over het algemeen kan ik sociaal goed meekomen, al ben ik wel vaak degene die het net iets anders doet.
Ook nu, in het jaar van mijn 10-jarige overleving van een zeer slechte diagnose, doe ik weer mijn eigen ding en zorg voor onverwachte jubilea.
Dat er nog heel wat leven voor me kan liggen, is de aanleiding om te zorgen dat die jaren zo prettig en mogelijk en met zo min mogelijk ballast mogen komen. Er op rekenen doe ik niet, maar ik ontvang elke dag met dank. Een dankbaarheid die ik graag deel.
Ook dit jaar doe ik mee aan de Kerstaktie van Annemiek van Deurssen (mijmeringenblog) en stuur geen kerstkaarten , maar hevel liever wat rijkdom naar diegenen die minder bedeeld zijn, over. Nee, ik ben niet zo geweldig, het is alleen maar logisch om terug te geven, terwijl je zelf zoveel hebt gekregen in dit leven. Soms hoop ik stiekem dat mijn blogjes ook wat afstralen op anderen die nog niet zo licht kunnen leven.

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooi zondags blogje om over na te denken. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien wel meer afstralen,dan je zelf vermoed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet wel zeker dat je meer mensen inspireert dan je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je inspireert mij met regelmaat. Soms lukt het me het op te pakken, soms niet. Maar altijd fijn om jouw blog te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. weet je dat ik iedere dag jouw berichtje lees.Fijn dat je ook doneert aan het consuminderhuis.ik vind het geweldig.warme wintergroet,Anneke Broos*

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook veel aan jouw blogs: lees ze met plezier en herken er veel in!

    BeantwoordenVerwijderen