zondag 2 november 2014

Oei ik groei!

Ja hoor, het zet nu echt door;
Had ik donderdag al 20 boeken opgeruimd, gisteren en eergister volgden nog eens zo'n 60 stuks. en dan ben ik alleen nog maar door mijn kookboekenkast aan het gaan. Lege plekken? Nou... de boeken die ik er eerst niet kwijt kon, staan er nu wel en dus is het nog niet echt leeg op het gezicht, maar mijn Favoriete boeken staan nu wel voor de grijp, dat is winst. Maar er zijn nog maar drie planken bekeken, dus er volgt heus wel meer en dan kunnen bv de tuinboeken en natuurboeken die ik wil houden daar ook geplekt.
Ik zal een dezer dagen wel een berichtje plaatsen op gratis-af-te-halen, want ik zie me op de scoot nog niet met zulke zware dozen aan de rij.
De geest is dus vaardig geworden. Vooral ook het kijken naar de rampen die je ziet in Hoarders helpt me enorm. Het is enerzijds heel inleefbaar; het hechten aan materiële zaken, zelfs als die geen waarde hebben voor een ander en ze daardoor slecht weg kunnen doen, anderzijds de volkomen  chaos die het bij die mensen veroorzaakt heeft (zo leef ik godzijdank echt niet) doordat het overzicht volkomen verloren raakte en de mens moest inschuiven voor dingen en de hygiëne volkomen uit zicht raakte en niet eens meer werd waargenomen hoe erg het is.
Dat gevaar ligt op de loer, zeker. Ik kan me inleven in hun pijn van het moeten scheiden van geliefde zaken, maar ook in die van de omstanders die zich geen raad meer weten en niet kunnen doordringen tot de dader.
Ik kan nu makkelijker zeggen welke dingen me echt plezier geven en of ik het ook echt (nu) gebruik, ik kan de herinneringen makkelijker loskoppelen van het bezit van een tastbaar iets en daardoor dingen loslaten. Veel hebben en niet gebruiken is geen rijkdom.  Dan nemen zaken behalve plek ook energie weg en kunnen zinniger dingen niet meer de plaats krijgen die ze verdienen.
Gisteren en eergisteren veel plezier beleefd aan het nieuwe schaatsseizoen, Ireen en Sven weer hoofdrollen, overtuigend de sterksten, maar voldoende jong talent op komst. Nog deze zondag en verder de hele winter nog feest op het ijs en bij mij op de bank met een kom lekkere snert of andere wintersoep. Nie slecht!

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook leuk,dat andere mensen weer blij zijn met mijn spullen. Vanmiddag komen er nog twee via de "ik geef weg"site. Om een stoel en een nieuwe yogabroek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben wel benieuwd welke kookboeken je wegdoet. Zelf heb ik 2 planken vol en door verhuizing vorig jaar al veel weggedaan.

    Woon helaas iets te ver weg om op te halen.Eigenlijk ben ik dus gewoon nieuwsgierig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pockets, veel wat oudere vegetarische kookboeken en boekjes die ik nooit meer inkijk, hoewel ik toch aardig wat houdt, zoals boeken van grondleggers en boeken waaruit ik vaak ideeen opdoe.

      Verwijderen
    2. Ja dat was ook wat ik wegdeed. Kookboeken heb je tegenwoordig nu we internet hebben alleen nog maar voor mooi om in te lezen-kijken..

      Verwijderen
  3. Van die series als Hoarders ga ik inderdaad ook altijd stevig opruimen. Een poos terug heb ik de meeste van mijn boeken weggedaan. Inmiddels is er weer wel wat bij gekomen, dus ik denk dat ik wel weer eens een ronde kan doen. Maar toen scheelde dat zo erg, dat ik 5 boekenkasten op kon ruimen. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen