donderdag 27 november 2014

Kwetsbaar?

Hoe eerlijker je tegen je zelf en anderen bent, hoe opener en lichter je leeft (wat niet hetzelfde is als exhibitionisch, dat je al je zeer en zuur op FB gooit, of luid telefonerend je medemensen ongevraagd laat meegenieten van bedavonturen of lege portemonnees) .
Je bent bevrijd van een hoop do's en don't's, en beweegt je los. Dat kan kwetsbaar lijken, maar eigenlijk ben je veel minder kwetsbaar dan diegenen die veel achter de hand en onder de pet houden. Dan heb je namelijk meer te verliezen, je geheimen en alle dingen die je graag verborgen wilt houden. Als je jezelf durft te laten zien zoals je bent, is er minder behoedzaamheid nodig. Zijn zoals je bent, geen geheime agenda's, geen angst voor ontmaskering, geeft kracht. Je bent zoals je laat zien en als dat niet goed genoeg is, dan is dat maar zo.
Ik vind veel kracht uit openheid. Hetgeen niet inhoudt dat je overal roeptoetert over van alles, maar dat je eerlijkheid en openheid betracht waar gevraagd wordt en je verder neutraal opstelt en open luistert naar anderen, zonder al teveel vooroordelen. Dat is iets wat je je echt moet aanwennen, want oei wat hebben we onze mening klaar staan.
Je durven laten zien en met open hart naar anderen kijken, geeft het leven veel glans, is mijn ervaring.
Mijn komende retraite zal voor openheid en creativiteit staan, twee zaken die een mens heel goed kan gebruiken in een harde wereld.
Vlag uit: de 1000 is gehaald vanmorgen qua huisverlatende boeken!!

9 opmerkingen:

  1. Dit laat ik even op me inwerken...
    Geeft weer stof tot nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stuk weer! En fijn dat je weer wat spullen hebt losgelaten...scheelt zoveel! Straks genieten van je retraite

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inspirererend weer hoor Vlasje en 1000 stuks? Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je heel mooi gezegd zo, echt heel mooi!
    Wauw...1000 boeken weg....top!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inspirerend, en inderdaad we oordelen te snel, en 1000 boeken GEWELDIG (waarom eigenlijk geen minibieb? Google maar eens ;) )

    Ruby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik legde al uit dat ik aan een uitgaansroute woon en geen voortuin. Bovendien dat zou een bouwkeet moeten zijn..........

    BeantwoordenVerwijderen