zondag 9 november 2014

Boekengek?

Zou ik een boekengek zijn? Nou, het begint me te dagen dat dat wel eens zo zou kunnen zijn. Gisteren weer de boekenkast beneden opnieuw geordend, nog één stukkie en dat is klaar, waarbij meteen alle boeken uit het wandmeubel ook uitgezocht en deels verplaatst zijn. Oei, lege planken? Ja!!!
Vanmorgen ben ik begonnen op mijn slaapkamer, waar ik al een tasje weggevers verzamelde en een grote doos vol die naar de vóórkamer gaan, waar de echte bilbliotheek zich bevindt. Op de slaapkamer dan alleen mijn lievelingsgedichtenboeken en spirituele boeken + een mandje met wat er nu gelezen wordt en een paar in de wacht boeken.
Als iets me behoorlijk interesseert, wil ik er meteen boeken over hebben. Niet alleen lezen, nee, ter eeuwige bewaring van kennis die zo weer tot me genomen kan worden, al dan niet in de herhaling, want naast lezen doe ik ook veel aan herlezen.
Ik realiseer me dat ik nooit van mijn levensdagen klaar zal zijn, alleen al met wat er nu allemaal ligt, en ik wordt duizelig als ik denk aan al het moois dat nog verschijnen moet, maar ja, maar ja, slechts één paar ogen en zoveel dagen en uren, dat komt nooit tot een einde. Geeft niet, maar alles wat ik niet echt boeiend vond, gaat nu weg, alles wat niet echt tot de grote  lijst der favorieten is doorgedrongen, gaat ook weg. Mocht ik bepaalde boeken alsnog missen, via de bieb zo te leen gevraagd, of tweedehand op de kop getikt, of (gratis) via e-reader (voorlopig nog mijn tablet). Ik ga als een trein! Totale stand 300 emigranten!


8 opmerkingen:

  1. Oef,boeken...ik moet er nu steeds een weg doen als ik een nieuwe koop/krijg. Meer dan drie boekenkasten vol is niet de bedoeling. In mijn vorige huis liep dat wat uit de hand, vandaar deze "regel". Tot nu toe lukt het op deze manier.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad je bent waarschijnlijk een boekengek. Dat is net iets anders dan een leesgek. Die hoeft de boeken niet beslist zelf te hebben,maar blijft ook lezen.. Tot die laatste groep hoor ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorig jaar hebben wij heel veel boeken weggedaan. Vraagt onze dochter vorige week 'heb je dat boek Luisteren naar Kinderen van Th. Gordon nog mam? Eh... nee dus. Ik naar het tweede hands boekwinkeltje waar we vorig jaar de stapels naar toe brachten. Met het idee dat als ze het nog hadden, ik het terug zou kopen. Aan de nieuwe eigenares uitgelegd wat ik zocht. Ze had een exemplaar op voorraad (niet het mijne) gumde het prijsje eruit en gaf het me gratis mee. Daar gaat binnenkort een vrolijk papiertje omheen en een sinterklaasgedicht erbij. Ik had er gisteren al een leuke dag door, straks op 5/12 nogmaals lol en mijn dochter daarna ook. Boeken... we kunnen niet zonder. Sssst niks vertellen aan Fleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, he Vlas! Hup weg ermee! Het heeft geen eeuwigheidswaarde!
    Groetjes Rinske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar dat willen HEBBEN van boeken! Ik zal zo'n 800 boeken hebben van papier. Over die 800 op de e-reader heb ik het nog niet....! Van 3 boekenkasten verspreid het zich door het hele huis: naast het bed, kast op slaapkamer, kast in gang, logeerkamer.....Ooit als tiener mijn knderboeken weggedaan en er zo'n spijt van gehad dat ik ze zoveel mogelijk terug heb gekocht na veel gezoek! Boeken waar ik echt niets aan vind mogen weg maar ook daar heb ik soms moeite mee.....Groetjes,Ingrid (SE)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben nu meer een leesgek geworden, met dank aan de bibliotheek en mijn inzicht in mijn budget. Maar ook wel aardig wat boeken in huis en nu dus, geinspireerd door jou, ook aan het ruimen. Er ligt weer een aardig stapeltje voor de Kringloop klaar.

    BeantwoordenVerwijderen