zaterdag 18 oktober 2014

Vrijheidszwijmel



Heb ik vorige week een lofzang op de Soft Machine afgestoken, nu ga ik meteen maar door naar de man die mijn hart doet smelten, al jaren.
Robert Wyatt, oprichter van de Soft Machine, ging later verder met een eigen groep Matching Mole (afgeleid van het franse Machine Mole, oftwewel; Soft Machine). Hier kon hij nog meer zijn eigen muzikale pad inslaan. Nadat hij in 1973 uit een raam viel en verlamd raakte, ging hij meer op de solotour. Hij heeft wel aan vele platen van anderen meegewerkt en geldt in muziekkringen als een hele grote. Nee, niet commercieel, alhoewel hij sommige bekende nummer zoals I'm a believer (the Monkeys), Shipbuilding (van Elvis Costello)en Raining in my heart (Buddy Hollie) opnam en soms zelfs in een toplijst doordrong, zijn het vooral zijn eigen nummers die op mij de diepste indruk maken.
Een van de mooiste  voor mij is  Free will and testament.


Robert Wyatt:Free Will And Testament Lyrics

Given free will but within certain limitations,
I cannot will myself to limitless mutations,
I cannot know what I would be if I were not me,
I can only guess me.

So when I say that I know me, how can I know that?
What kind of spider understands arachnophobia?
I have my senses and my sense of having senses.
Do I guide them? Or they me?

The weight of dust exceeds the weight of settled objects.
What can it mean, such gravity without a centre?
Is there freedom to un-be?
Is there freedom from will-to-be?

Sheer momentum makes us act this way or that way.
We just invent or just assume a motivation.
I would disperse, be disconnected. Is this possible?
What are soldiers without a foe?

Be in the air, but not be air, be in the no air.
Be on the loose, neither compacted nor suspended.
Neither born nor left to die.

Had I been free, I could have chosen not to be me.
Demented forces push me madly round a treadmill.
Demented forces push me madly round a treadmill.
Let me off please, I am so tired.
Let me off please, I am so very tired.

9 opmerkingen:

  1. Geen tekst waar je vrolijk van wordt, maar ik begrijp dat het je raakt. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een prachtige tekst, de beperktheid van de vrije wil en hou krachten buiten jezelf je kunnen uitputten. Hij raakt heel mooi de verhouding tussen het menselijke gedoe en de beperkte waarde daarvan aan.

      Verwijderen
  2. De tekst is indrukwekkend, net als het nummer. Stil geluisterd.
    Dankjewel voor deze keuze.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeeetje zeg wat doet het gitaarspel me denken aan een latere groep waar ik helemaal wow's van was. Die zijn wel flink geinspireerd door hem, denk ik zomaar. Ook al maakten zij er weer iets heel anders van.
    Ik vind het mooooiiii!

    gr Bibje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder, niet alleen de tekst maar ook de zang.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzondere zang inderdaad... mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kende dit niet. Bijzondere stem. Prachtige tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals ik bij je vorige ZOZ al schreef, heb ik een live dubbelconcert meegemaakt van Soft Machine en Robert Wyatt's Matching Mole. Ik weet absoluut niet of dit nummer toen gespeeld is. Het zou me niet verbazen als dit geschreven is na zijn ongeluk: de tekst is filosofisch en gaat over beperkingen... Mooi lied, qua tekst en muziek!

    BeantwoordenVerwijderen