zondag 5 oktober 2014

Uitdaging

Dŕ uitdaging maand, elke dag 1 of meerdere items wegdoen volgens de mails.
Dag 1    Kartonnen  verpakkingen        Had ik al gedaan dit jaar
Dag 2    Bling bling                               Idem
Dag 3    Gadgets, snoertjes                 Idem
Dag 4    Papier (adm.)                          Idem
Dag 5    Mind    Kijk daar valt nog wel wat mee te doen; wat is mijn relatie tot veel dingen, waarom hou ik aan veel dingen vast?
Een diepe is dat. Mijn moeder kwam uit Amsterdam en maakte daar de crisisjaren mee, diepe armoede, toen daar nog de oorlog en de schrale jaren 50 overheen kwamen, was haar bewaarzucht in volle bloei. Toen haar flat ontruimd moest worden, heb ik me verbaasd over de totale chaos die achter haar kastdeurtjes heerste. Suikerzakjes..... een vuilniszak vol. Wikkels van tijdschriften, enveloppen, elk papiertje waarop nog wat geschreven kon worden. Een douchekast vol monstertjes van shampoo etc, een la vol mosterd/sambal/fritessaus zakjes. Enzovoort enzovoort.
Ik begreep meteen waar mijn bewaarzucht vandaan kwam.
Mijn opa, van vaders kant, raapte elk schroefje en moertje en spijkertje op, sloeg ze, indien nodig, weer recht en schuurde de roest eraf, bakken vol.
Ook de oorlog meegemaakt en andere armoetijden.
Genetisch bepaald dus. Maar ik heb wel een eigen wil en mag kiezen wat voor gedrag mij nog dient en welk mij tegenhoudt. Uit de mail van D'r uitdaging leerde ik wel dat ik een tactiele persoonlijkheid heb; zodra ik dingen aanraak gaan ze leven en hun geschiedenis vertellen. Het door haar voorgestelde opruimmaatje heb ik niet, dus zal ik streng voor mijzelf moeten zijn. Moeilijk, joh!

7 opmerkingen:

  1. Dit is leerzaam voor me om te lezen. Omdat ik precies tegenovergesteld ben met bewaren. Vroeger al met mooie handenarbeidwerkstukken. Die gaf ik weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iedere dag een beetje. En blij zijn met wat je alweer bereikt hebt. Je hebt in ieder geval inzicht in het waarom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent er bewust mee bezig, dat is al grote winst! Goed dat je zoekt naar de oorzaak en daar weer je eigen keuzes in maakt! Alle (kleine) stapjes helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb vorig jaar een begin gemaakt met opruimen en weggooien ,alleen probeer ik niets weg te gooien maar weg te geven, want wat voor de een rommel is ,is voor de ander iets waardevols. zo spaar ik gebruikte postzegels voor een goed doel net als kapotte pennen, zo kan ik iets doen voor een goed doel en gooi ik minder weg, dus beter voor het milieu. andere dingen zijn meegegaan met mijn dochter die dit jaar op zichzelf ging wonen. verder staat er op facebook een weggeefhoek in mijn regio , daar heb ik ook al verschillende dingen heen gedaan en anders gaat het naar de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, nou snap ik waarom mijn buurvrouw ineens een zak vol snoertjes, plugjes, kabels etc. op Facebook te geef had aangeboden.. Die doet blijkbaar ook mee met D'r Uitdaging. Ik heb zelf nog precies zo'n zak vol staan. Moest binnenkort ook maar weer eens gaan puinruimen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi; onderschat nummer van de Beatles. En ja, dat opruimen gebeurt bij mij ook. Niet als uitdaging maar als onderdeel van de renovatie waar ik inmiddels behoorlijk mee opschiet (dat moet ook wel want zo'n klus moet niet eeuwig blijven duren). Moeilijk om dingen weg te doen, maar eenmaal iets weggedaan, heb ik het nooit meer gemist. En de ontstane ruimte is heerlijk.
    Veel succes met deze uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen