zaterdag 11 oktober 2014

Softe Zwijmel

The Soft Machine is een groep , opgericht in 1966  die een van de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van De Canterbury( de plaats waar veen groepen ontstonden)Scene werd. Nee, nooit een hit gehad, maar wel zeer invloedrijk voor vele musici. De groepsnaam is ontleend aan een boek van William Burroughs, een cultschrijver uit die tijd. Psychedelisch, progressieve rock, jazzy, namen die aangeven dat de muziek niet zo duidelijk tot 1 genre te rekenen is.
Ik leerde van hun bestaan door het programma Hoepla (het eerste tv-programma met een blote vrouw (Phil Bloom). Ik was flabberghasted en viel als een blok voor deze muziek.
Later zag ik ze live in het Concertgebouw in Amsterdam een al even verbijsterende ervaring voor mij, waar ik heel stil van werd. Vooral drummer/zanger Robert Wyatt werd mijn favoriet en ook in zijn latere carrière met de groep Matching Mole en nog later solo heb ik hem altijd gevolgd.  In 1973 viel hij, onder invloed, uit een raam tijdens een feestje en raakte voorgoed verlamd door een dwarslaesie. Hij maakt van uit de rolstoel nog steeds muziek, maar optreden en platen maken doet hij nog maar zelden.
Dit nummer is een lievelingsnummer, omdat het zo'n levenswil uitstraalt en de melancholieke stem van Robert goed uitkomt.

10 opmerkingen:

  1. heerlijke experimentele muziek zeg! daar hou ik wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga hier een beetje van fladderen. Snel het raam sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aparte muziek, maar die past helemaal in die tijd.
    Een zaterdag zonder ZOZ kunnen wij ons nauwelijks voorstellen.
    Wij feliciteren in eerste instantie Marja, de initiatiefneemster,
    van harte met dit jubileum, en ook alle andere deelnemers.
    Maak er een mooie zaterdag van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het programma Hoepla ,wat een rel destijds haha .De muziek is niet mijn smaak helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet ff niet wat ik van deze muziek moet vinden... raar wel he dat sommige muziek je soms zo dubbel kan raken. Het programma Hoepla ken ik niet, deze muziek ook (nog) niet maar je info erbij is fijn te weten.

    Hoe dan ook, ik wens je uiteraard een heel fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet ook niet goed wat ik van deze muziek moet vinden. Is het mooi of is het vervelende muziek? Wel goed dat je het plaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lang geleden ging ik met vrienden naar een concert van Soft Machine. Ik was 16 ofzo en kende hun muziek niet. Ik schrok me wild toen ze begonnen te spelen, experimenteel en chaotisch, zo ervaarde ik dat toen. Als jij een link plaatst naar een video van deze groep moet ik altijd denken aan dat concert van toen ! Later kon ik deze muziek wel waarderen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei... da's geen lichte kost... inderdaad wat je noemt expirimenteel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zonder experimenten geen ontwikkeling!
    Ik heb ooit in Groningen een live dubbel-concert meegemaakt van The Soft Machine en Matching Mole. Indrukwekkend! De muziek was toen wat pittiger dan dit nummer.
    Overigens is Matching Mole een verengelsing van de Franse vertaling van Soft Machine...

    BeantwoordenVerwijderen