zondag 12 oktober 2014

Muziek

Sinds een hele tijd, min of meer geïnspireerd door het Zwijmelen op Zaterdag van Marja, plaats ik bij mijn blogs muziekclips. Het is meestal een illustratie bij de tekst  van het blog of het onderwerp en vooral gekozen uit de muziek die mij persoonlijk aanspreekt. Aan de Zwijmelzaterdag doe ik ook al lang mee, waarbij je nummers plaatst die voor jou veel betekenen en je doen zwijmelen.
Smaken verschikken, ik weet het, de een loopt weg met André Rieu of Jantje Smit, terwijl de ander droomt met Country of Schlagers. Allemaal goed, in de meeste  genres ken ik muziek die me wel aanspreekt. Soms vind ik geplaatste nummers bagger, maar als het voor iemand wel veel betekent, zal ik het overslaan en verder me niet ergeren of zo. Al kan het soms kippevel van weerzin opwekken.
Mijn eigen smaak is nu eenmaal wel divers maar toch uitgesproken. Ik schuw wat experimentelere muziek zeker niet, of wat hardrock, maar ik hou vooral van  pop, rock en folk, singer-songwriters, punk, luisterliedjes , blues en jazz. heel divers dus, maar wel aan mijn hart gebakken, Ik val vooral  echtheid en oorspronkelijkheid, zuiver en soms gewaagd.
Het geeft ook een blik in mij, deze nummers, net zoals de titels in een boekenkast veel over iemand kunnen vertellen, doet zijn/haar smaak in andere kunst en muziek dat ook. Er bestaat geen goed of fout, alleen dingen die je wat doen of juist niet.
Hoe meer je  je er in verdiept hoe breder je interesse wordt en je smaak kan  zich uitdiepen en steeds eigener worden.
Eigenlijk stel je je heel kwetsbaar op, als je anderen laat zien waar je staat in je eigen interesses, maar daar is bloggen voor mij ook uiting van, dus dat past mooi. Ik sta ook steeds steviger in mijn schoenen, ook bij veroordelende of afwijzende reakties. Die zijn op hun eigen manier ook eerlijk en vertellen veel over de mens daarachter.

4 opmerkingen:

  1. Het is juist zo boeiend om al die verschillende smaken te zien en te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij jou leer ik over artiesten,die ik niet ken. Dat is een extraatje van zo'n zwijmelblog

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een leuk idee om bij je blogs muziek te plaatsen Ik hoor hier regelmatig muziek die ik niet ken .Dit nummer vind ik weer echt geweldig ! Elke Zaterdag weer een verassing en we hoeven niet alles van elkaar geweldig te vinden ,De reacties mogen eerlijk zijn zolang ze maar beschaafd blijven !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, mee eens met alle reacties; ik vind het juist fijn om mijn muziekkennis te verbreden door wel te luisteren naar iets wat ik anders niet zou kiezen.
    Fijne zondag allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen