zondag 26 oktober 2014

Gluten enzo

Naar aanleiding van een blogpost vorige week, kreeg ik wat vragen over hoe ik dan at.
Hier dan nog eens, in het kort, mijn verhaal, met laatste updates.
Wil je meer over mij en mijn gezondheid weten kijk dan eens onder tabblad The Ugly Truth. 

 Al van af mijn kind-dagen heb ik o.a. buikklachten, last met immuunsysteem en vervolgens altijd maar gemieter met mijn gezondheid.
Enfin, later, toen ik volwassen was en zelf kookte merkte ik heel duidelijk het effect van slechte voeding, las er veel over en stapte steeds meer over op een gezonder dieet. Ik at meer groenten en fruit, minder voorbewerkte waar of fastfood en dat beviel goed. Al jaren eet ik van een groententas van ODIN en ook de resterende voedingswaar komt voor meer dan 70% uit onverdachte bronnen. Ook bleef ik lezen en experimenteren en groeide mijn kennis.
Toch was ik nooit geheel tevreden met de resultaten. Overgewicht, veel kwaaltjes en kwalen , moeheid etc.
Vorig jaar tijdens een aantal zeer warme dagen had ik geen trek in brood, pasta en dat soort voedsel en at voornamelijk fruit, salades en soep met af en toe (geiten- of soja-)yoghurt, tot mijn verbazing voelde ik me fit ,energiek en lekker ondanks de hitte. Ik zoek dat soort veranderingen altijd eerst in de voeding en realiseerde me dat ik geen tarwe-produkten had gegeten en ook nauwelijks andere granen. Het boek Broodbuik ging over dat soort eetwijzen, dus dat kocht en las ik; feest der herkenning en ik besloot het nog een paar weken door te zetten en zie, ik viel af, kreeg aardig wat energie en voelde me tof, mijn eeuwige hongergevoelens verdwenen, de buik werd rustig en ik kon minderen met insuline.
Ik las, zowel op internet als in boeken meer over deze voedingstheorieën   en vond heel veel zinnige informatie, die aansloot bij mijn ervaringen. Het Paleodieet in zijn  verschillende vormen had veel overlappingen met Broodbuik en FODMAP idem.
Ik merkte ook steeds meer dat ik van sommige dingen toch nog buikonrust kreeg en van anderen, die soms als verdacht van allergie-opwekkende ingredienten worden genoemd, totaal geen last had. IJs van gewone melk zorgde voor een heftige periode van toiletbezoek, peulvruchten en geiten en schapenzuivel gaven daarentegen geen problemen, en ook nachtschades (aardappelen, tomaten, paprika's) vielen juist prima. Andere zaken zoals bv chocolade (rauw en/of meer dan 70% cacao) kan ik wel verdragen, mits in zeer kleine hoeveelheden en slechts af en toe, net als niet- glutenhoudende granen.
Ui en knoflook kan ik zonder problemen eten, net als prei en koolsoorten en zo blijf ik kritisch proberen, observeren en beoordelen. Tevens lees ik nu veel over darmflora en welke voedsel daar juist wel of niet goed mee samenwerkt. Kortom ik ben weer eens mijn eigen handboek aan het maken. Ik ben ook benieuwd naar het nieuwste boek dat uitkomt over darmen, dat laatst in RTLlaat werd besproken (http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3652135/2014/05/09/Darmen-bewegen-net-zo-elegant-als-een-ballerina.dhtml.)
Ik zal het zeker gaan lezen.  Een mens is nooit te oud om te leren en zijn ingesleten gewoontes, gedachten en patronen te doorbreken. Wat is aangeleerd kan ook weer worden afgeleerd, ondervond ik al vaak.


2 opmerkingen:

  1. Wat ben jij oplettend geweest. Met goede gevolgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je kritisch bent op wat je eet en zo steeds beter weet welk voedsel wel of niet goed voor je is. Fijne zondag nog. Marja

    BeantwoordenVerwijderen