donderdag 23 oktober 2014

Esc(ape)

De berichten over de Sociale dienst , vooral hier ter plaatse, maken me boos. Mensen die volgens hen niet voldoende hun best doen om aan werk te komen of die plaatsvervangende werkzaamheden weigeren kunnen zo een maand of meer geen uitkering krijgen. Dus ook hun basisbestaan wordt niet meer gegarandeerd, noch dat van afhankelijke partners of kinderen. Schulden zullen ontstaan, huisuitzettingen en dat soort ellende staat voorop in de wacht. Wat wil men hier mee bereiken? Dat mensen de criminaliteit in gaan of de prostitutie? Het leger daklozen groter maken. Kinderen en invalide partners in de afgrond storten?
Werk dat er niet is, is er niet, of mensen die er hoe dan ook niet geschikt voor zijn tot dingen dwingen die ze niet kunnen dat levert echt wat op.
Bah mensen die hun partner/ouder/kind helpen als mantelzorger(Hard nodig in deze maatschappij) worden gestraft met kortingen of zelf geen uitkering, dat maakt mensen toch tot paria's? Eerder was er al ophef over moeder die gedwongen de naam van de vader van hun kinderen moesten onthullen, ook op straffe van het stoppen van de uitkering. Op pa moest het geld voor de kinderen verhaald worden, ook als pa niet eens weet dat ie een koter heeft, een mishandelaar of stalker of pedofiel is, is dat redelijk?
Ik ben zo blij dat ik net op tijd naar de AOW ontsnapt ben, maar lijdt mee met die mensen die zonder opzet in een moeilijke situatie terecht zijn gekomen.
Nare maatschappij wordt zo gecreeerd en elke dag lees je nog over gesjoemel en bonussen en exorbitante beloningen aan de top overal. Dat maakt me bitter.
Maar ik zou geen Vlasje zijn als ik dan toch niet zingend de deur uitga en geniet van de frisse lucht, de verkleurende bladeren en andere herfstgeneugten. Alles is betrekkelijk, dat is er voor iedereen en gratis. 

5 opmerkingen:

  1. Tja, het is diep triest wat er allemaal gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar is het geweten van de bedenkers en uitvoerders van die regels?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me altijd af of die bedenkers zelf geen familie/kennissen etc hebben die een uitkering o.i.d hebben en met die dingen te maken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De 'sociale' dienst behandelt uitkeringsgerechtigden als criminelen, totdat het tegendeel onomstotelijk bewezen is. Ze begrijpen ook niet hoe groot het impact is op mensen als je hun enige bron van inkomsten stopzet.

    Het is zo erg dat ik er nog niet over heb durven schrijven, maar het is nu bijna een half jaar geleden dat een goede vriendin van mij een eind aan haar leven maakte. Ik kan het nog steeds niet bevatten. Ik wist dat ze depressieve klachten had, maar heb nooit vermoed dat ze dood wilde. Pas later hoorde ik dat ze de de dwangarbeid bij de Roteb niet meer wilde doen, en dat haar uitkering toen botweg is stopgezet. Ik weet dat zelfdoding het gevolg is van een complex aantal factoren, maar met het dichtdraaien van de geldkraan drijf je iemand vanzelf wel over de rand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is precies waar ik bang voor ben. En jeugd, ouderen en zieken, al dan niet afhankelijk van de sociale dienst, zijn dat zeker wel van de gemeente, die het beleid nu moet maken, en wat voor ervaring hebben ambtenaren, wethouders en plaatselijke politici met deze materie? Het is afbraak, die niet nodig zou zijn als er gereorganiseerd zou worden in de uitvoerend apparaten en dan vooral de managingsektie en top. Ook goede IT kan meehelpen om alles efficienter te doen funktioneren. Nu worden de afhankelijken als een soort proefkonijnen gebruikt om een uitgekleed beleid op te testen. Hoeveel doden en psychische slachtoffers zullen er volgen?

      Verwijderen