vrijdag 10 oktober 2014

Bloggen

Waarom blog ik eigenlijk? Vaak heb ik het gevoel dat ik weinig te melden heb. Het leven kabbelt soms tijden lang in een eindeloze deining voort, beetje klusjes in huis of tuin, veel lezen en rusten. Af en toe erop uit of boodschappen doen. Het zal voor anderen vaak als saai en weinig interessant overkomen, maar voor mijzelf is dat niet zo. Elke dag is er weer een die ik aan mijn ketting mag rijgen en daarom van grote waarde. Juist die dagen die zo eentonig verlopen maken me extra blij, want dat betekent dat er geen slecht nieuws is. O ja in de wereld blijven rampen, oorlogen, dood en ziekte toeslaan, maar ook dat lijkt soms, gelet op ons druppeltje in de tijd, een soort eeuwig ritme. En natuurlijk maak me ik me daar af en toe goed druk over, het is toch gek dat we na zoveel jaar beschaving en met technisch kunnen dat steeds hogere toppen bereikt, daar niets mee bereiken op dat gebied. In mijn ogen heeft ieder mens recht op de basisbehoeften in dit leven, maar een garantie op geluk en gezondheid geeft dat niet.  Nee ik zie het soms vrij afstandelijk aan en realiseer me dat er menselijk driften zijn die tegenwerken dat iedereen een soort veilig minimum kan hebben.
Wat ik wel kan den, is op kleine schaal, dicht bij, door mensen aan te horen en te steunen, moed in te spreken, te helpen met vaardigheden en hun eigenwaarde verbeteren. Dat kan dan ook nog alleen als mensen dat toelaten.
Verder denk ik dat het leven goed voorleven, een goede uitstraling hebben, vriendelijkheid, menselijkheid, inlevingsvermogen, luisteren en stimuleren een grote uitwerking kunnen hebben.
Mijn eigen leven is niet saai, zoals velen zouden kunnen denken. Het is leven en daarin bewust kiezen en bewust kijken en horen. Dat levert heel veel en hoe kan dat nou vervelend of eentonig zijn?

8 opmerkingen:

  1. Ooit leerde ik mijn leerlingen over de verandering van waarden bij mensen,wiens leefwereld in onze ogen kleiner leek te worden. Wat het echt betekent weet ik nu pas en beschrijf jij vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees je blogjes graag. Mijn eigen leventje is ook niet zo opwindend maar ik ben er blij mee en probeer er ook zelf iets van te maken. En ja, zolang alles lekker z'n gangetje gaat en rustig voortkabbelt, betekent dat ook dat er geen grote problemen of andere muizenissen zijn. Heerlijk toch. Soms is doodgewoon gewoon fijn. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :) Zo ervaar ik het ook. Een gezinsleven biedt me voldoende uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik geniet van jouw blogjes en ze zijn mij vaak als voorbeeld.
    Dank voor jouw dagelijkse berichtjes.
    Hartelijke groet,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoe je in de laatste vier regels een antwoord geeft op je beginvraag. Jouw blogs lezen vaak als een column waarin je mooi naar een standpunt toewerkt. Blijf er lekker mee doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarom blog jij? HUH? Wat een vraag! Jij blogt omdat er heel veel mensen heel erg van jouw blog genieten!
    En omdat het zo herkenbaar is. Mijn leven is nu rete saai, weinig stress en het is heerlijk. Het is eigenlijk nu elke dag een beetje thuiskomen. Eindelijk!
    Groetjes Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is ook een enorme misvatting door ervan uit te gaan dat je alleen maar een geweldig leven hebt gehad als je groots en meeslepend en spannend en uitdagend leeft. Een "klein" leven kan in zichzelf ook heel groot zijn.
    En dat laat jij hier steeds weer zien.

    BeantwoordenVerwijderen