woensdag 24 september 2014

Zoooooooooooooooooo

Wat een mooie herinneringen heb ik gedeeld en gemaakt.
Gisteren werd ik per rolstoelbus met scoot en al opgehaald. De rit heen was al spannend want al heel lang niet meer in de conterijen voorbij Den Helder geweest en aangezien de brug over het Noord-Hollands Kanaal bij  Anna- Paulowna wegens werkzaamheden geblokkeerd was, reden we nog flink wat om ook. Het was grijs, maar droog en bladstil. Hoenderdaell blijkt dus een soort landgoed te zijn aan de andere kant van het Kanaal, en is heel lang en niet zo breed. Een voornamelijk uit bosstrook bestaand park waar je langs verspreid geplaatste kooien en kassen wandelt. Apen, beren, vogels in allerlei soorten en kleuren.  Nou heb ik het niet zo op gekooide dieren, maar dit is ook grotendeels een opvang voor afgedankte of overbodige circus- en dierentuinbeesten en dat is dan wel weer een goed doel, want de dieren hebben hier duidelijk een goed leven. Ruime verblijven, schoon, ze zien er niet gestressd en glanzend gezond  uit. De tijd die hiervoor uitgetrokken was, bleek erg kort, maar voor sommigen met rollators of moeizaam lopend was de wandeling zat. De begeleidende leerlingen en docenten  hadden prachtige camera´ s van school mee en kiekten er lustig op los. Daarna was er een lunch in het er bij gelegen restaurant, lopend brood buffet met soep, waar ik me tot beperkte. Genoeg met het door mijzelf meegenomen fruit. Ook het aankomst-eterijtje (pakje vruchtensap en een reepachtig koekje) sloef ik wijselijk over.



Het restaurant ligt aan het Noordhollands Kanaal en biedt een geweldig uitzicht. Diegenen die het wensten konden daarna hun haren laten stijlen door leerlingen van een andere tak van school of buiten op de foto met een Oehoe (machtig beest, prachtige ogen, maar ik ben niet voor roofvogelshows en sloeg ook dit af). Daarna weer met een busje op weg voor de foto's waar het allemaal om begonnen was. Ik vertrok naar het Kuitje waar we werden opgewacht door een beheerder die alle hekken voor ons losmaakte, en ik met de scoot de dijk daar op kon rijden. Meteen sprakeloos van het uitzicht en die prachtige sfeer en het licht daar. Er schoten brokken in mijjn keel, heus. Ik had een fotoalbum bij me met de tocht die ik als hippie met een hoop ander langharig tuig over het wad maakte , bijna vijf en veertig jaar geleden en zelfs de mannen die de beheerclub vormen waren geroerd en hadden dit wel voor hun archief willen hebben. Nog even wachten jongens, het wordt aan jullie vermaakt. En nog bedankt voor de ontvangst en de thee.
Een andere deelnemer die met mij dit busje deelde, wilde een fotoshoot bij het bankje in het Schooterpark waar hij ooit dagelijks met zijn zieke vrouw naar toe wandelde. Dat kon ze net halen, om daar een halfuurtje van de stilte en de natuur te genieten voor ze weer huiswaarts gingen. De vrouw was al jaren geleden overleden en hij wilde hier zo graag foto's nemen. Hij glunderde toen het gebeurd was. Over vieren was ik weer thuis. Redelijk uitgeteld maar heel blij met de dag die ik beleven mocht.
Zelf heb ik geen foto's gemaakt en die van de leerlingen volgen nog. Maar van een album van Olga (de mentor) pik ik een paar van Hoenderdaell, al sta ik er zelf niet op.
Vandaag, behalve bioboodschappen ophalen, niks op het programma. Het p[lenst en ik mag uitzakken en bijkomen met dierbare beelden van gister op mijn netvlies.

4 opmerkingen:

  1. Uit jouw genieten en dat van andere deelnemers,blijkt wat een schot in de roos deze dag was. Geniet van het terugkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat jullie gisteren zo'n mooi weer hadden itt vandaag en dat je zo genoten hebt. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb met je meegeleefd de afgelopen dagen maar was niet in staat tot reactie. Iets technisch op mijn tablet waardoor ik e-bloggers niet kon bereiken. Nou ja, je hebt het fantastisch gehad en dat ook weer heerlijk kunnen delen. Ben ontzettend benieuwd naar jouw foto. Wat een gaaf initiatief is dit hele project.

    BeantwoordenVerwijderen