maandag 29 september 2014

Wasdag?

Heb er nog twee, bijna droge wassen,  hangen buiten, dus dat is al gebeurd dit weekend. Maar de koelkast mag wel weer eens schoongemaakt en er is behoefte aan soep, die gebrouwen gaat worden, verder is de tuin weer aan de beurt. Na een kortstondige hulp van wandelbuum, alleen verder (het viel hem toch tegen geloof ik), het pad komt langzaam verder tevoorschijn, de bolletjes zijn geplant en er moeten nog potten worden geleegd die uitgebloeide herrie bevatten. Het kasje is klaar en er moet nog een kruidenplant verpot, dan kan de winter komen.
Zo komt een mens zijn dagen wel door. Dit weekend ook al een opruiming gehouden in Pocket, de app/programma die ik op tablet en pc gebruik om interessante artikelen op te slaan. En er zijn nog vele foto's op te ruimen, dus altijd wel klusjes.
Verdiep me een beetje in allerlei diëten, GAPS, FOD-MAP en AIP, allemaal ter heling van lastige darmen. Al is de opstand die door de buitenshuis genuttigde soep uitbrak nu weer gesust. Ik vermoed dat ik beter zelf kan kijken waar de problemen optreden dan door een streng  eliminatiedieet, want dat is ook zo wat. Als laatste redmiddel, bij herhaalde rebellie der ingewanden, kan dat altijd nog.
Ik weet dat gluten en lactose mij opbreken, evenals allerlei artificiële troep in eten, maar ik begin  grotere hoeveelheden chocola, ook te verdenken. En het is moeilijk om het bij twee kleine stukjes, af en toe, te laten. Peulvruchten, eieren en nachtschades hebben, zover ik het kan overzien, geen nadelige effecten.
Tja, het is me wat, zo'n lijf met driedubbel dikke en steeds wijzigende gebruiksaanwijzing.

4 opmerkingen:

  1. Waarschijnlijk kom je uit met een eigen mengsel van die dieten. Zou het zo zijn,hoe "zuiverder"voor eigen lijf je eet,hoe heftiger de reactie,als je iets anders binnen krijgt? Ik merk de laatste tijd,dat na een enkele bolus of buitenshuis-muffin mijn gewrichten een tijdje steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt als een bus, Izerina! Mijn colitis was in eerste instantie haertstikke gekalmeerd bij het broodbuik/paleo dieet, maar de laatste tijd is elke " kleine misstap "genoeg voor dagen onrust.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat opvallend, ik ervaar het vergelijkbaar. Sinds ik suiker, e-nummers en inferieure producten in het algemeen, vermijd, voel ik me weliswaar beter. Maar zodra ik een regulier gerecht eet (uitsmijter bijvoorbeeld in restaurant of een fabriekskoekje) dan gaan mijn darmen meteen aan de hobbel en krijg ik weer eczeem op mijn handen. Het lijkt mij ook alsof het lichaam gevoeliger wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad met zelf uitzoeken kom je een heel eind. Wel is het zaak dan nauwkeurig op te schrijven wat je eet. Ik reageer soms na een paar dagen pas op iets. Of soms pas als ik het iets in combinatie met iets anders eet. En bij veel voedingsmiddelen heb ik een drempelwaarde weet ik nu: dus meer dan een bepaalde hoeveelheid in de zoveel tijd zorgt voor een reactie.

    BeantwoordenVerwijderen