vrijdag 5 september 2014

Man

Op het moment kijk ik eigenlijk vrijwel nooit meer naar detective-series. Beetje teveel gezien in mijn leven? Een beetje teveel hetzelfde stramien?
 Tegenwoordig is er veel keus en ze zijn verrassender en anders, toch wordt ik maar af en toe verleid om te kijken. Gently vind ik wel leuk, hoewel nog vrij stereotype. De man die Gently - Martin Shaw-  speelt, heeft een enorme aantrekkingskracht, hoewel hij flink ouder en vrij versleten oogt, heeft hij dat je ne sais quoi  qua man. Bovendien speelt deze serie in de jaren zestig, wat voor mij een f eest der herkenning is, muziek, mode , interieurs. En de onsympatieke maar Beatle-like assistent,John Bacchus gespeeld door Lee Ingleby, is geloofwaardig in zijn enerzijds egocentrische seksuele vrijheid, anderzijds kortzichtige en soms rechtse standpunten. Gently is de door het leven getekende en ervaren man die verder zoekt en mensen probeert te doorgronden. 
De ander die ik meestal niet mis, Inspector Banks en dat draait ook vooral om de hoofdrolspeler voor mij, Stephen Tompkinson. Deze acteur zag ik al geregeld in series en drama's en ik ben echt voor hem gevallen. Mooi is hij niet, en op straat zou je snel aan hem voorbij lopen, maar wat kan die man spelen, en hij doet dat vooral met zijn ogen, die alle emoties weerspiegelen op een uiterst sprekende manier. Daarnaast is hij het type man dat een kwetsbaarheid ten toon spreidt, wat hem enorm voor mij inneemt. De serie is redelijk verrassend, met veel onverwachte plotwendingen, waardoor de anderhalf uur van een aflevering, niet snel inzakt, maar heel spannend blijft. Banks is erg psychologisch goed in elkaar gezet en Tompkinson de perfecte hoofdfiguur.

Intussen wacht ik op de reparatieauto die vanmiddag pas tussen 12 en 4 komt. Ik vermaak me echt wel, maar mijn swiebertje-gen roert zich.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook zitten genieten van beide detectives.Shaw als Judge John Deed vond ik niet prettig om naar te kijken. Maar hij speelde ook een paar afleveringen inspector Dalgliesh. Dat zag ik graag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken beide series niet en heb het ook niet zo met detectives maar zoals jij de mannen beschrijft...toch maar eens gaan kijken, geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk graag naar Zweedse en Deense politieseries.
    Momenteel kijk ik op netflix, daar zijn echt mooie series en films te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk Gently ook voor het feest der herkenning. Mooie beelden en even terug in de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen