woensdag 24 september 2014

Krant

Winnend idee jongerenwedstrijd Den Helder valt in de smaak

Door Marischka de Jager - 23-9-2014, 17:01 (Update 23-9-2014, 17:01)
DEN HELDER - Niet voor iedereen was Hoenderdaell een complete verrassing, maar voor de meeste ouderen die gisteren een bezoekje brachten aan de Polderse dierentuin, was het de eerste keer.
,,Ik kom eigenlijk nergens meer’’, zegt de 79-jarige Jannie de Leeuw. ,,En dit wilde ik zo graag eens zien.’’ Toen ze door Omring werd benaderd om met het uitje mee te gaan, hoefde ze niet lang na te denken. ,,Maar ik had er geen idee van dat het zo zou zijn’’, zegt ze, terwijl de maki’s op het apeneiland bij haar op schoot kruipen. ,,Eng? Welnee, ik geniet er echt van.’’ De 15-jarige Djuna Mulder is de begeleidster van mevrouw De Leeuw. ,,Echt heel leuk om te doen’’, zegt zij over het uitje. ,,En heel toevallig, we wonen nog geen minuut bij elkaar vandaan, maar hadden elkaar nog nooit gezien.
Aan de lunch in Restaurant Veer bij Hoenderdaell laat Dana Kranenburg (15) foto’s van een dagje Efteling zien op haar mobiel aan de 81-jarige Annie Kooijman. Het lijkt op een onderonsje tussen oma en kleindochter. ,,We hebben elkaar pas één keer eerder ontmoet, om kennis te maken. Dat was wel spannend. Maar het klikte heel goed’’, zegt Dana. Annie Kooijman is ook zeer te spreken over het contact met de mavo-leerlinge. ,,Ik wil haar wel houden!’’, lacht ze. Het bezoek in Hoenderdaell is voor mevrouw Kooijman niet voor het eerst. ,,Ik ben hier twee keer eerder geweest en heb daar toen zo van genoten. Ik wilde er graag nog één keer heen, en daarom heb ik me opgegeven.’’

Lands End

’s Middags wordt een aantal ouderen met taxi’s terug naar Den Helder gereden waar ze op de foto worden gezet op plekken in de stad waar dierbare herinneringen liggen. Voor de één zijn het herinneringen aan de vijver in Donkere Duinen, weer een ander kiest de Lange Jaap en voor Jan (81) en Sjaan (80) Doornveld is het de pier bij Lands End. Want daar vroeg hij 56 jaar geleden zijn vrouw ten huwelijk.
De gemaakte foto’s komen in uitvergrote vorm in de stad te hangen, mogelijk in lege winkelpanden.
Alle 27 ouderen werden gisteren de hele dag een-op-een begeleid door leerlingen van Scholen aan Zee. Ter voorbereiding hebben alle leerlingen een persoonlijk gesprek met ’hun’ oudere gevoerd. Het organiseren van de dag was beslist geen gemakkelijke opgave. Olga Roelofs, mentor van Scholen aan Zee, nam een groot deel daarvan voor haar rekening. ,,Al met al was het een aardig georganiseer met vervoer en het regelen van rollators, maar we denken dat het veel moois oplevert.’’ Vooral het samenstellen van de groep ouderen was volgens Roelofs geen sinecure. Serena wilde juist de enigszins eenzame ouderen bereiken, en niet degenen die uit zichzelf al actief zijn. Tegelijkertijd moesten zij wel een beetje zelfredzaam zijn, want de begeleidende leerlingen hebben geen medische achtergrond.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen